Bloc 2 Proposta metodològica
FASE
1 : Planificació DATES:
Del 4 al 27 de febrer
HORES: 20 h.
|
Objectius:
- Conèixer diferent material elaborat al respecte del
tema del Pla de treball previst.
- Formular la hipòtesi de treball i les variables a
tenir en compte.
- Crear contextos de col·laboració òptims amb la meva
tutora, els pares i els mestres implicats al projecte, aconseguint millorar
el seu grau d’implicació cap les tècniques d’estudi i estratègies
d’aprenentatge.
- Elegir les àrees en les quals es treballaran les
diferents tècniques i estratègies d’aprenentatge i seleccionar als alumnes
que formaran part del projecte.
- Analitzar la feina de l’alumnat feta fins ara.
- Seleccionar les tècniques d’estudi i estratègies a
desenvolupar.
- Recollir tot el material possible i els recursos que
s’utilitzaran més endavant.
Destinataris: La meva tutora, pares
dels alumnes, mestres i alumnat seleccionat.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
- Lectura d’articles
i llibres al respecte de la proposta de treball i consulta de pàgines web
relacionades.
- Formulació de la hipòtesi de treball i variables a
estudiar.
- Reunions amb la meva tutora, els pares, els mestres
implicats i alumnat seleccionat.
- Elecció de les àrees amb les que treballar i selecció
d’una mostra representativa d’alumnes.
- Anàlisi de la feina i notes de l’alumnat sense
tècniques d’estudi.
- Selecció de tècniques d’estudi i estratègies
d’aprenentatge.
- Recull de materials i recursos a utilitzar.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
- Guió de treball on consti la
planificació de les tasques.
- Llibres de consulta i Internet com
base de consulta.
- Base de dades del Gestib i
expedients.
- Anàlisi de dades.
- Reunions.
- Observació participant i
estructurada.
- Quaderns dels alumnes.
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
-
Quantitat d’informació recollida.
-
Expectatives explicitades per la tutora.
-
Actitud dels alumnes, mestres i pares durant les reunions.
-
Grau de complicitat aconseguit.
- Notes de les àrees seleccionades de cadascun dels
alumnes durant la 1a. avaluació (quantitatives i/o qualitatives)
|
FASE 2 : Implementació DATES: Del 4 de març fins al
24 de maig
HORES: 54 h.
|
Objectius:
-
Sensibilitzar als alumnes sobre la importància de l'estudi per a
l'aprenentatge.
- Conèixer
les condicions i destreses que intervenen en la tasca d'estudiar.
- Conèixer
les estratègies i tècniques que augmenten el rendiment en l'estudi.
- Entrenar
en l'ús de les tècniques d'estudi i de les estratègies d’aprenentatge
adaptades a les circumstàncies personals de cadascun.
- Aplicar
les tècniques apreses a l'estudi personal i aquest, a les diferents àrees.
Destinataris: Alumnat, la
meva tutora i mestres.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
- Emplenat,
per part de l’alumnat, del qüestionari elaborat en la fase de planificació.
- Emplenat
de diferents qüestionaris per arribar al coneixement de les diferents
tècniques d’estudi.
- Aplicació
de les estratègies d’aprenentatge necessàries per a dur a terme la
implementació de les tècniques d’estudi que han estat seleccionades.
-
Implementació de les tècniques d’estudi.
- Seguiment
de l’alumnat i la seva feina.
- Reunió amb
l’alumnat.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
-
Guió de treball on consti la planificació de les tasques.
-
Qüestionaris.
- Reunions
de treball amb la tutora i els mestres implicats.
-
Observació participant i estructurada.
-
Quaderns dels alumnes.
-
Tècniques d’estudi a treballar amb l’alumnat.
-
Material educatiu: llibres de text, Internet...
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
-
Actitud positiva cap a les activitats i la utilitat de les sessions del
taller.
-
Disposició favorable cap a l'aprenentatge i motivació d'assoliment.
-
Ús de les diferents tècniques treballades al seus quaderns.
-
Confiança en si mateix.
- Pren consciència dels seus errors,
dificultats i tracta de solucionar-los.
- Perseverança, no abandonament de la
tasca encara que aquesta sigui difícil.
- Disminució de la impulsivitat, considerant
de manera precisa les dades abans de contestar.
- Planificació i control de la tasca.
- Transferència, aplicació de les
estratègies apreses en altres contextos.
|
FASE 3 : Avaluació DATA: Del 24 de maig al 20 de juny
HORES: 15
|
Objectius:
- Conèixer el grau de comprensió per part de l’alumnat
de les diferents tècniques treballades.
- Analitzar el grau d’utilitat de les estratègies
d’aprenentatge com via per arribar a aconseguir aprenentatges significatius.
- Avaluar el valor de les tècniques d’estudi com eina
per a motivar a l’alumnat a estudiar i treballar.
- Conèixer el grau d’utilitat d’aquestes tècniques en la
millora dels resultats acadèmics del l’alumnat.
- Prendre consciència per part dels pares que són
determinants en l’educació dels seus fills i que la seva implicació afavoreix
el canvi.
- Elaborar conclusions i implicacions psicopedagògiques
com material necessari per la millora de les dificultats d’aprenentatge.
- Prendre nota de les limitacions i/o dificultats
trobades a la implementació del projecte per a la proposta com línia
d’actuació de cara al futur.
Destinataris: Alumnat, la
meva tutora, mestres i pares dels alumnes.
|
ACTIVITATS I
CONTINGUTS
|
- Observació a
l’aula de l’alumnat.
- Anàlisi qualitatiu
de la feina de l’alumnat després de l’ensenyament i aprenentatge de les
diferents tècniques i estratègies.
- Exposicions i
debats.
- Notes dels alumnes
a les diferents àrees durant la 3a. avaluació.
- Reunió amb els
alumnes. Autoavaluació.
- Reunió amb els
pares:feedback.
- Reflexió sobre
l’experiència duta a terme.
- Elaboració de les
conclusions i implicacions psicopedagògiques que es deriven.
- Limitacions i
dificultats trobades per dur a terme el Pla de treball previst.
- Proposta de línies
d’actuació per al futur.
|
INSTRUMENTS I/O
TÈCNIQUES
|
- Observació
participant i estructurada.
- Escales.
- Pautes
d’avaluació.
- Autoavaluació del
procés i del resultat.
-
Qüestionaris.
-
Proves específiques.
-
Reunions i entrevistes, si cal,
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
-
Iniciativa de l’alumnat per a buscar informació, llegir...
-
Presentació clara i ordenada en els treballs de l’alumnat.
- Responsabilitat en les tasques diàries.
- Reconeixement verbal dels encerts i errors.
- Valoració realista dels resultats obtinguts.
- Canvi positiu i significatiu en la autonomia personal.
- Millora de les notes de les àrees
seleccionades de cadascun dels alumnes durant la 3a. avaluació (quantitatives
i/o qualitatives).
- Ratificació de la hipòtesi de treball.
- Elaboració de la
proposta de millora a partir de les conclusions i limitacions trobades.
- Acceptació del Projecte per part del centre i inclusió
al PGA i PEC.
|
El Pla de
treball que ofereixo és obert i susceptible de ser adaptat i modificat, si cal.
El feedback i supervisió continuats són de cabdal importància per anar
millorant i/o modificant aquest.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada