FASE III. AVALUACIÓ



L'avaluació del Taller de Tècniques d'Estudi ("Aprendre a Aprendre") ha anat dirigida fonamentalment a analitzar si la proposta d'intervenció per als alumnes de 6è. de Primària ha resultat adequada, tenint en compte els següents criteris d'avaluació:
- Els objectius plantejats són realistes i s'ajusten a la proposta d'intervenció.
- La proposta de continguts i la seva seqüenciació han permès la consecució dels objectius plantejats.
- La metodologia ha resultat eficaç per al procés d'ensenyament-aprenentatge.
- La temporalització prevista per al desenvolupament del Taller ha estat adequada.
- Els recursos tant personals com materials han estat eficaços per al desenvolupament dels continguts formulats al Taller.
- Les activitats proposades han permès la consecució dels objectius i competències plantejades.
- La coordinació amb els diferents agents implicats (alumnes, tutora, mestres, Dpt. d'Orientació) en el desenvolupament del Taller ha resultat eficaç per al seu bon desenvolupament i seguiment.
- Propostes de millora.
Per a la realització de l'Avaluació s’ha recollit informació dels diferents agents implicats en el desenvolupament del Taller i del projecte per millorar la pràctica educativa a les aules de 6è.
A més a més, també ens ha interessat saber si ha hagut una millora en els hàbits dels alumnes després de la realització del taller de tècniques i també el seu grau de satisfacció.
La idea inicial prevista per avaluar l'impacte del Taller en els hàbits dels alumnes era passar de nou el Qüestionari “La meva manera d’estudiar” que van realitzar a la primera sessió del Taller, per tal d'avaluar/mesurar les possibles diferències. No obstant això, i atès que ha passat molt poc temps entre un moment i un altre, i que la intervenció amb els mestres ha anat més lenta del previst, s’ha considerat que no era idoni i no s'ha fet. S’ha tingut en compte que per aprendre a estudiar no n'hi ha prou amb conèixer les tècniques descrites, cal posar-les en pràctica diàriament en totes les assignatures possibles fins a aconseguir l'hàbit d'aplicar-les amb naturalitat ja que la combinació de teoria i pràctica farà que millori el rendiment escolar.
Al seu lloc, les 2 últimes sessions del Taller i la tutoria amb els alumnes s’han dedicat a fer un Debat i a reflexionar en veu alta sobre el punt des d'on havíem partit i on ens trobem ara, elaborant entre tots el que s’ha après durant aquest temps, reflexionant sobre la seva utilitat, la conveniència d'aplicar les tècniques i recursos treballats, i reconeixent els canvis que s'han produït en la seva forma d'afrontar el treball i l'estudi diari. S’ha començat contestant a les següents preguntes:
a) Relatives a la modificació dels seus hàbits d'estudi:
- Quins aspectes has posat en pràctica - has canviat durant el taller realitzat?
- Creus que t'han ajudat a fer més fàcil l'estudi?
- Penses que obtindràs millors resultats després de posar en pràctica el que has après?
b) Relatives al taller :
- T'ha agradat el taller de tècniques d’estudi?
- Ha estat el que esperaves? Per què?
- Canviaries o afegiries alguna cosa del taller?
En principi, penso que aquest taller ha estat un inici i que els resultats es veuran a llarg termini, per això, es comenta amb els alumnes que el tema dels hàbits i tècniques d'estudi és un procés iniciat però que han de continuar, aplicant aquestes durant tots el cursos vinents.
També es va celebrar la reunió amb el pares dels alumnes, per analitzar l’impacto de la implementació del taller de tècniques d’estudi en el procés d’ensenyament-aprenentatge dels seus fills. S’ha utilitzat una metodologia principalment dinàmica i participativa, facilitant la comunicació, escoltant amb atenció i reflexionant tots junts.
S’ha començant exposant als pares el diagnòstic grupal de la classe obtingut a través del Qüestionari “La meva manera d’estudiar” que van emplenar els alumnes en la primera sessió del Taller. Es comenta els resultats i s’incideix en els aspectes que calia millorar de cara al curs vinent (tenint en compte la seva entrada a l'institut), i com seguir treballant en els que presentaven resultats alts, tant els pares a casa com els docents al col·legi, per acabar recordant la importància d'aspectes com ara:
- Crear un bon ambient d'estudi a casa.
- Ser un exemple estimulant per a l'estudi dels fills: afany dels pares per la cultura.
- Mantenir una col·laboració estreta amb el tutor/a i els professors dels seus fills.
- Orientar als fills en el maneig de les tècniques d'estudi.
- Seguir el quefer diari dels fills sense aclaparar.
- Procurar ajudes pedagògiques oportunes.
- ...
Finalment, s’ha fet un debat de satisfacció perquè valoressin el Taller, si els havia resultat útil i en quin sentit, si pensaven que podia ser més convenient realitzar-lo en etapes anteriors, quins aspectes concrets havien posat en pràctica a casa i problemes trobats, quines millores havien detectat, aspectes que havien trobat a faltar i els hagués agradat tractar, etc.
Així mateix, s’han proporcionat bibliografia sobre el tema tractat.
Per últim, dilluns passat varem celebrar l'última sessió amb l'equip directiu i els mestres implicats en aquest projecte. Aprofitem per completar tots (incloses la meva tutora de pràctiques i jo mateixa) un senzill qüestionari dirigit principalment a analitzar si la proposta d'intervenció que hem dut a terme per la comunitat educativa ha estat adequada i en quina mesura.
A més, es va discutir sobre la possibilitat i disponibilitat dels allí presents per donar al projecte continuïtat. Encara que no es va arribar a cap compromís ferm, s’està pensant en iniciar un projecte d’innovació educativa el pròxim curs, a 5è. de Primària, que integri gradualment l'ensenyament d'estratègies d'aprenentatge en el si de les programacions didàctiques de totes les assignatures que s'imparteixen.

CRITERIS D’AVALUACIÓ
NO
A VEGADES
Els objectius plantejats són realistes i s'ajusten a la proposta d'intervenció.



La proposta de continguts i la seva seqüenciació han permès la consecució dels objectius plantejats.



La metodologia ha resultat eficaç per al tractament dels temes plantejats.



La temporalització prevista per al desenvolupament del Projecte ha estat adequada.



Els recursos tant personals com materials han estat eficaços per al desenvolupament dels continguts formulats en el Projecte.



Les activitats proposades han permès la consecució dels objectius i competències plantejades.



La coordinació amb els diferents agents implicats en el desenvolupament del Projecte ha resultat eficaç per al seu bon desenvolupament i seguiment.



Propostes de millora:







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada