En realitat, s’ha arribat pràcticament al
final de la intervenció molt, molt justs de temps ja que he intentat formar als
professors en aquest àmbit transversal de l'educació, les estratègies
d'aprenentatge, amb la complexitat evident que té tot fet educatiu i aquest en
particular. Així mateix, la part més pràctica i potser la més interessant i
útil per als professors (en el marc de la intervenció), com és la implementació
de les tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge, on es pot posar en
pràctica els coneixements que s’han adquirit fins ara, se'ns ha quedat molt
escassa de temps per treballar-la en profunditat.
M'hauria agradat haver tingut més temps per
treballar amb la meva tutora de pràctiques, l’equip directiu i els mestres
implicats ja que una experiència d'aquest tipus incideix sobre diferents
aspectes de l'activitat educativa d'un grup, i haver deixat espai també per a
la reflexió individual amb mi com "psicopedagoga". És important que
les valoracions tinguin en compte les repercussions en un ampli conjunt
d'aspectes.
En les reunions d'aquesta setmana, varem
fer entre tots un repàs cronològic de les activitats realitzades per veure com
hem anat enllaçant uns temes amb altres, com hem baixat des del pla teòric fins
a la pràctica.
Des del punt de vista dels professors, el
projecte que hem desenvolupat ha promogut l'anàlisi de la pròpia pràctica
educativa i la reflexió conjunta dels referents psicopedagògics en què
sustentar l'actuació. Entre tots, hem aconseguit identificar la necessitat de
realitzar canvis substancials en la concepció del que representa ensenyar
estratègies d'aprenentatge.
En un altre ordre de coses, he pogut
constatar l'àmplia i variada activitat diària dels docents, cosa que ha fet difícil
aconseguir hores per a les sessions d'assessorament, però els reconec l'esforç
que han realitzat i l'interès mostrat.
Afegir que el projecte ens ha permès obrir
una nova via de millora al centre, ha suposat un primer nivell de discussió
centrat en les tècniques d’estudi i estratègies d'aprenentatge i, el
reconeixement sobre allò que els estudiants, en acabar l'ensenyament
obligatori, haurien de saber i saber fer per garantir la seva inserció en la
societat com a persones capaces de desenvolupar un treball, actuar com a
ciutadans responsables i accedir a les eines culturals que els permetran una
vida adulta plena; començar en l’Educació Primària és un primer pas.
Considero, en primer
lloc, tal com han posat de manifest diferents autors, l’ensenyament
d’estratègies requereix que l’assessor presti atenció a tres nivells de
concreció diferents: l’organització del centre, la programació curricular i la
interacció a classe (Monereo, 1999; Martín, 1999). És necessari preveure espais
de coordinació i de planificació suficients i eficaços; és important també
preveure que les programacions verticals i horitzontals prevegin els
procediments necessaris a cada àrea i també és imprescindible analitzar la
naturalesa de les tasques que habitualment desenvolupen els alumnes. Finalment,
es pot preveure l’anàlisi de les situacions interactives que succeeixen en les
sessions de classe; en aquest sentit, la mateixa tasca i el mateix contingut
pot donar lloc a processos d’ensenyament i aprenentatge profundament diferents
(Gómez i Mauri, 1997).
Dissenyar una intervenció psicopedagògica
tenint presents aquests tres nivells de concreció implica promoure canvis en
les concepcions del professorat, en l’organització del centre i en les
pràctiques interactives. Aquest tipus d’intervencions requereix sens dubte
temps, difícilment s’aconsegueixen els objectius en un curs acadèmic i, de
vegades, requereix també el disseny d’aproximacions successives que adoptin
propostes parcials en nom de futurs beneficis en algun dels tres nivells
esmentats. És per això, que una de les qüestions plantejades a l’avaluació del
projecte amb l’Equip Directiu, ha estat començar-lo en 5è. (3er. Cicle de
Primària).
D’altra banda, la
proposta va tenir un impacte real en la tasca educativa dels mestres i continua
evolucionant gràcies a la voluntat d’aquests. Probablement, aquest fet és el
millor èxit del meu procés d’assessorament com “psicopedagoga”.
Hem comprès que no
es tracta només d'oferir continguts i esperar que els alumnes responguin
estratègicament als mateixos i així, adquireixin aquestes competències pel sol
fet d'estar exposats a la seva necessitat, i que cal que el disseny de les
situacions d'ensenyament-aprenentatge, el seu desenvolupament, la seva
avaluació i, per descomptat, l'organització del centre faciliti i promogui
explícitament aquest aprenentatge per part dels alumnes.
El projecte d'assessorament que he portat a
terme pretenia, d'una banda, promoure canvis en les concepcions del professorat
i en la seva dinàmica de treball a l'aula. Aquest tipus d'intervenció requereix
temps, més temps del que hem disposat. Tanmateix, el meu desig és que amb les
accions empreses hagi pogut contribuir a que els professors identifiquin la
necessitat d'ensenyar als seus alumnes a estudiar i en millorar la informació
per aconseguir que el seu aprenentatge sigui més eficaç. Alhora que s'han obert
espais de discussió i reflexió on s'ha fet palesa la necessitat del treball
col·laboratiu, d'unificar criteris, tècniques i actuacions que puguin actuar en
benefici de tots els agents implicats. Tant de bo que el meu projecte els
estimuli a continuar formant-se i introduir gradualment els canvis necessaris
que en un futur els convertiran en professors estratègics mediadors en la
formació d'alumnes estratègics.
D’altra banda, s'ha pretès dotar els
alumnes de certes tècniques d'estudi que els preparessin per copsar i
interioritzar les estratègies d'aprenentatge que els introduiran els seus
professors.
L'ensenyament de les
tècniques d'estudi ha estat orientada al desenvolupament d'estratègies
personals d'aprenentatge, com a pas previ i necessari per aprendre a manejar el
propi procés d'aprenentatge; això es manifesta quan l'alumne tria, coordina i
aplica els procediments per aconseguir un fi relacionat amb l'aprenentatge.
Les famílies dels
nostres alumnes també han tingut un paper rellevant en el marc de la nostra
intervenció, ja que no hi ha cap dubte que la seva implicació en la vida
escolar afavoreix els processos d'aprenentatge i el desenvolupament i
l'estabilitat emocional dels alumnes.
Bé, fins aquí he arribat amb el meu projecte, ara em falta elaborar la memòria d'aquest, tal i com s'enunciava al Pla Docent. Estic contenta, però com ja he comentat anteriorment, m'ha faltat temps per desenvolupar aquest tal i com jo hagués volgut. En definitiva, he pogut veure que el taller ha funcionat i sobretot que els ha motivat a fer modificacions i a millorar i a més a més, els alumnes m'han comentat que el taller els ha agradat i fins i tot, alguns han dit que els ha semblat curt.
Bé, fins aquí he arribat amb el meu projecte, ara em falta elaborar la memòria d'aquest, tal i com s'enunciava al Pla Docent. Estic contenta, però com ja he comentat anteriorment, m'ha faltat temps per desenvolupar aquest tal i com jo hagués volgut. En definitiva, he pogut veure que el taller ha funcionat i sobretot que els ha motivat a fer modificacions i a millorar i a més a més, els alumnes m'han comentat que el taller els ha agradat i fins i tot, alguns han dit que els ha semblat curt.
Es desprén de la lectura del teu diari que has realitzat unes pràctiques ben interessants. He trobat a faltar més reflexions sobre les dificukltats que anaves trobant i com les superaves, reflexuons sobre el paper del psicopedagog/a en l'àmbit en que has fet les pràctiques. Inclou aquests aspectes en la memòria.
ResponElimina