CONCLUSIONS FINALS



En realitat, s’ha arribat pràcticament al final de la intervenció molt, molt justs de temps ja que he intentat formar als professors en aquest àmbit transversal de l'educació, les estratègies d'aprenentatge, amb la complexitat evident que té tot fet educatiu i aquest en particular. Així mateix, la part més pràctica i potser la més interessant i útil per als professors (en el marc de la intervenció), com és la implementació de les tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge, on es pot posar en pràctica els coneixements que s’han adquirit fins ara, se'ns ha quedat molt escassa de temps per treballar-la en profunditat.

M'hauria agradat haver tingut més temps per treballar amb la meva tutora de pràctiques, l’equip directiu i els mestres implicats ja que una experiència d'aquest tipus incideix sobre diferents aspectes de l'activitat educativa d'un grup, i haver deixat espai també per a la reflexió individual amb mi com "psicopedagoga". És important que les valoracions tinguin en compte les repercussions en un ampli conjunt d'aspectes.

En les reunions d'aquesta setmana, varem fer entre tots un repàs cronològic de les activitats realitzades per veure com hem anat enllaçant uns temes amb altres, com hem baixat des del pla teòric fins a la pràctica.
Des del punt de vista dels professors, el projecte que hem desenvolupat ha promogut l'anàlisi de la pròpia pràctica educativa i la reflexió conjunta dels referents psicopedagògics en què sustentar l'actuació. Entre tots, hem aconseguit identificar la necessitat de realitzar canvis substancials en la concepció del que representa ensenyar estratègies d'aprenentatge.
En un altre ordre de coses, he pogut constatar l'àmplia i variada activitat diària dels docents, cosa que ha fet difícil aconseguir hores per a les sessions d'assessorament, però els reconec l'esforç que han realitzat i l'interès mostrat.

Afegir que el projecte ens ha permès obrir una nova via de millora al centre, ha suposat un primer nivell de discussió centrat en les tècniques d’estudi i estratègies d'aprenentatge i, el reconeixement sobre allò que els estudiants, en acabar l'ensenyament obligatori, haurien de saber i saber fer per garantir la seva inserció en la societat com a persones capaces de desenvolupar un treball, actuar com a ciutadans responsables i accedir a les eines culturals que els permetran una vida adulta plena; començar en l’Educació Primària és un primer pas.

Considero, en primer lloc, tal com han posat de manifest diferents autors, l’ensenyament d’estratègies requereix que l’assessor presti atenció a tres nivells de concreció diferents: l’organització del centre, la programació curricular i la interacció a classe (Monereo, 1999; Martín, 1999). És necessari preveure espais de coordinació i de planificació suficients i eficaços; és important també preveure que les programacions verticals i horitzontals prevegin els procediments necessaris a cada àrea i també és imprescindible analitzar la naturalesa de les tasques que habitualment desenvolupen els alumnes. Finalment, es pot preveure l’anàlisi de les situacions interactives que succeeixen en les sessions de classe; en aquest sentit, la mateixa tasca i el mateix contingut pot donar lloc a processos d’ensenyament i aprenentatge profundament diferents (Gómez i Mauri, 1997).
Dissenyar una intervenció psicopedagògica tenint presents aquests tres nivells de concreció implica promoure canvis en les concepcions del professorat, en l’organització del centre i en les pràctiques interactives. Aquest tipus d’intervencions requereix sens dubte temps, difícilment s’aconsegueixen els objectius en un curs acadèmic i, de vegades, requereix també el disseny d’aproximacions successives que adoptin propostes parcials en nom de futurs beneficis en algun dels tres nivells esmentats. És per això, que una de les qüestions plantejades a l’avaluació del projecte amb l’Equip Directiu, ha estat començar-lo en 5è. (3er. Cicle de Primària).
D’altra banda, la proposta va tenir un impacte real en la tasca educativa dels mestres i continua evolucionant gràcies a la voluntat d’aquests. Probablement, aquest fet és el millor èxit del meu procés d’assessorament com “psicopedagoga”.
Hem comprès que no es tracta només d'oferir continguts i esperar que els alumnes responguin estratègicament als mateixos i així, adquireixin aquestes competències pel sol fet d'estar exposats a la seva necessitat, i que cal que el disseny de les situacions d'ensenyament-aprenentatge, el seu desenvolupament, la seva avaluació i, per descomptat, l'organització del centre faciliti i promogui explícitament aquest aprenentatge per part dels alumnes.       
El projecte d'assessorament que he portat a terme pretenia, d'una banda, promoure canvis en les concepcions del professorat i en la seva dinàmica de treball a l'aula. Aquest tipus d'intervenció requereix temps, més temps del que hem disposat. Tanmateix, el meu desig és que amb les accions empreses hagi pogut contribuir a que els professors identifiquin la necessitat d'ensenyar als seus alumnes a estudiar i en millorar la informació per aconseguir que el seu aprenentatge sigui més eficaç. Alhora que s'han obert espais de discussió i reflexió on s'ha fet palesa la necessitat del treball col·laboratiu, d'unificar criteris, tècniques i actuacions que puguin actuar en benefici de tots els agents implicats. Tant de bo que el meu projecte els estimuli a continuar formant-se i introduir gradualment els canvis necessaris que en un futur els convertiran en professors estratègics mediadors en la formació d'alumnes estratègics.
D’altra banda, s'ha pretès dotar els alumnes de certes tècniques d'estudi que els preparessin per copsar i interioritzar les estratègies d'aprenentatge que els introduiran els seus professors.
L'ensenyament de les tècniques d'estudi ha estat orientada al desenvolupament d'estratègies personals d'aprenentatge, com a pas previ i necessari per aprendre a manejar el propi procés d'aprenentatge; això es manifesta quan l'alumne tria, coordina i aplica els procediments per aconseguir un fi relacionat amb l'aprenentatge.
Les famílies dels nostres alumnes també han tingut un paper rellevant en el marc de la nostra intervenció, ja que no hi ha cap dubte que la seva implicació en la vida escolar afavoreix els processos d'aprenentatge i el desenvolupament i l'estabilitat emocional dels alumnes.

Bé, fins aquí he arribat amb el meu projecte, ara em falta elaborar la memòria d'aquest, tal i com s'enunciava al Pla Docent. Estic contenta, però com ja he comentat anteriorment, m'ha faltat temps per desenvolupar aquest tal i com jo hagués volgut. En definitiva, he pogut veure que el taller ha funcionat i sobretot que els ha motivat a fer modificacions i a millorar i a més a més, els alumnes m'han comentat que el taller els ha agradat i fins i tot, alguns han dit que els ha semblat curt. 

Tant de bo pugui ser possible donar continuïtat al projecte!

1 comentari:

  1. Es desprén de la lectura del teu diari que has realitzat unes pràctiques ben interessants. He trobat a faltar més reflexions sobre les dificukltats que anaves trobant i com les superaves, reflexuons sobre el paper del psicopedagog/a en l'àmbit en que has fet les pràctiques. Inclou aquests aspectes en la memòria.

    ResponElimina