L'ACTITUD DAVANT ELS EXÀMENS
Els exàmens són instruments d'avaluació. No
són els únics però si els més usuals en l'àmbit educatiu. Aquest tema sol
provocar controvèrsies. Moltes línies s'han escrit a favor i en contra de ells
en els últims temps. No obstant això, els detractors solen centrar les seves
crítiques, més que en aquest mitjà d'avaluació, en la manera en què s'ha
utilitzat.
Independentment d'això, el cert és que
formen part del nostre sistema educatiu i condicionen el futur de tot
estudiant. Per tant, els estudiants han de posar el màxim interès en conèixer
millor les estratègies i dominar-les. No els queda més remei que afrontar aquesta
realitat, admetre’l i tractar d’utilitzar-la al seu favor.
Els estudiants reaccionen de formes
variades davant els exàmens: amb despreocupació, serenitat, desànim, angoixa,
por, tensió, angoixa i fins malestar físic. No obstant això convé prendre
actituds positives, preparar-se bé i relativitzar la importància de l'examen en
si mateix, ja que no han de constituir un fi, sinó un mitjà que fa possible la
nostra incorporació a nous aprenentatges i nivells de coneixement.
SESSIONS: 3
|
CONTINGUT: On i com estudiar?
|
OBJECTIUS
1. Conèixer les tècniques i els procediments més
adequats que ha de posar en pràctica l'alumne a l'hora de preparar exàmens o
de repassar allò estudiat.
2. Fer que l'alumne prengui consciència de la importància d'usar tècniques de control i relaxació per temperar els nervis abans i després de l'examen. 3. Fer que l'alumne reflexioni sobre els seus propis errors i aprendre d'ells, per tal de que pugui corregir en properes ocasions. |
|
ACTIVITATS
1.1 Lectura, explicació i comentaris de consells
per fer els exàmens.
2.1 Realització del test dels tres minuts.
3.1 Lectura de la història d’Amanda.
3.2 Respostes a les preguntes sobre la història
d’Amanda.
|
|
RECURSOS
1. Document de lectura “Consells per fer els
exàmens”
2. Full del test.
3. Document de lectura “ La història d’Amanda”.
|
CONSELLS PER PREPARAR EXÀMENS.
ESTRATÈGIA GENERAL DAVANT ELS EXÀMENS
NORMES A SEGUIR
Prepara’t
1. Comença el primer dia en que coneixes que has de fer un examen.
1. Comença el primer dia en que coneixes que has de fer un examen.
2. Utilitza un mètode d'estudi (EPLERR, per
exemple)
3. Anota:
- Horari
- Durada
- Lloc
- Tipus
- Data
4. Elabora un pla i un horari de repassos
5. Tingues en compte els aspectes de:
- Motivació
- Tensió
- Relaxació
- Descans
6. Com utilitzar la vigília de l'examen,
principalment repàs.
DURANT L'EXAMEN
1. Has de ser puntual
2. Tria el bolígraf i/o el que et faci
falta.
3. Llegeix totes les preguntes i posa
atenció a les paraules claus
4. Distribueix bé el temps.
5. Comença amb les preguntes que millor
domines o de les que estàs més segur
6. Prepara el guió o l'esquema de cada
pregunta.
7. Si et bloqueges, atura't i relaxa't
8. Té cura de la presentació
9. Utilitza tot el temps: repassa i
corregeix.
10.Trata de respondre a totes les
preguntes.
DESPRÉS DE L'EXAMEN
1. Analitza l'examen corregit i observa:
- El que més aprecia i qualifica el
professor.
- Els defectes en la presentació
- Els errors comesos i les seves causes:
Vas entendre
malament la pregunta
Vas oblidar idees
importants
Vas planificar
malament el temps
Vas deixar
preguntes incompletes
Et va fallar la
memòria
2. Repassa els temes de l'examen en llibres
i apunts.
3. Pensa com contestaries ara les preguntes
si poguessis repetir l'examen.
TEST
DE TRES MINUTS
1. Llegiu molt bé tot abans de fer res.
2. Posi el seu nom a la cantonada dreta del
paper
3. Subratlleu la paraula nom.
4. Dibuixeu 5 quadrats petits a la
cantonada esquerra de dalt.
5. Poseu una "x" en cada quadrat
dels que ha dibuixat.
6. Dibuixeu un cercle al voltant de cada
quadrat.
7. Ferm sota del títol d'aquesta pàgina.
8. Després del títol escriviu "si, si,
si".
9. Dibuixeu un cercle al voltant de la
frase número set.
10. Poseu una "x" a la part
inferior esquerra d'aquesta pàgina.
11. Poseu un triangle al voltant de la
"x" que acaba de dibuixar.
12. Per la part de darrere d'aquesta pàgina
multipliqui 70x70.
13. Dibuixeu un cercle al voltant de la
paraula "paper" de la pregunta número dos.
14. Digui en veu alta el seu nom en arribar
a aquest punt del test.
15. Si creu que ha seguit correctament les
instruccions cridi "ho he fet".
16. A la part de darrere d'aquest paper sumi 107
+278.
17. Dibuixeu un cercle al voltant de la
resposta de la pregunta anterior.
18. Compti en veu alta d'1 a 10 cap enrere.
19. Feu tres forats en el seu paper amb la
punta del llapis o bolígraf posada aquí.
20. Si és la primera persona que arriba a
aquest punt cridi "sóc el primer a seguir les instruccions ".
21. Subratlleu tots els nombres parells a
l'esquerra d'aquesta pàgina.
22. Ara que ha acabat de llegir
acuradament, respongui només a les preguntes un i dos.
LECTURA: La història d'Amanda
Amanda estudia 6è de primària. Sempre ha
estat bona estudiant, encara que hi ha algunes assignatures que li costa
bastant tirar endavant.
Tots els dies completa les tasques i estudia una mica. No obstant això, quan s'aproxima l'examen se sent molt malament perquè pensa que hauria d'haver estudiat més.
Tots els dies completa les tasques i estudia una mica. No obstant això, quan s'aproxima l'examen se sent molt malament perquè pensa que hauria d'haver estudiat més.
Sempre li han posat una mica nerviosa les situacions
en què sent que s'estan avaluant els seus coneixements o habilitats com a
alumna, tant els exàmens com quan ha d'exposar un tema a classe o, simplement
quan es dirigeix al
professor per consultar dubtes.
Llavors apareixen alguns signes d’ansietat
com pensaments negatius ("què vergonya?", "i si em surt malament",
"i si em quedo en blanc") i sensacions de malestar físic (se li
accelera el cor i li entren suors, mal de cap, etc .). Però ara els nervis
comencen ja dos o tres dies abans de l'examen. Quan es posa a estudiar se sent
intranquil·la, el cor li batega més de pressa i sent un molest pessigolleig a
l'estómac. A més es troba irritable, s'enfada amb els seus pares i germans per qualsevol
cosa. Però el pitjor és que com més nerviosa es posa més li costa concentrar-se
i quan intenta recordar el que ha estudiat nota que, per moments, se li queda
la ment en blanc.
Algun dia s'ha posat realment malalta. Ha
patit mals de cap i vòmits que l'han mantingut en vetlla tota la nit i que li
han impedit assistir a l'examen, el que, en realitat, li ha suposat un
alleujament.
Quan arriba a l'escola els dies que té
examen va on les seves amigues per preguntar alguns dubtes i com, de vegades,
cadascuna li diu una cosa es posa encara més nerviosa. Llavors li vénen a la
ment pensaments molt negatius sobre l'examen: "vaig a suspendre",
"no m'ho sé", "què diré quan em preguntin què tal m'ha
sortit" ... Amanda veu que està entrant en una situació crítica però no
vol explicar a ningú el que li passa perquè no li diguin res que el faci sentir
encara pitjor.
Després d'analitzar detingudament la
situació de la protagonista de la història responeu a les següents qüestions:
1. Quin és el problema de la protagonista
d'aquesta història?
2. Expliqueu de manera concreta en què consisteix
el problema i quins són els seus "símptomes"
3. Penseu que el que li passa pot tenir un
efecte negatiu sobre el seu rendiment escolar?
4. Quines són les causes del que li passa?
5. Quines són les possibles solucions per
al problema de la nostra amiga?
6. Quins són els pros i els contres de
cadascuna d'aquestes solucions?
PLA D'ACCIÓ TUTORIAL
ORIENTACIONS PER A LA TUTORA
L'ansietat o estrès és una resposta de
l'organisme davant de situacions d'amenaça.
1. Els símptomes de l'estrès poden ser:
- Fisiològics: acceleració del batec
cardíac, sequedat de boca, excitació o nerviosisme, sudoració, molèsties
gàstriques, mal de cap, irregularitats del somni
- Psicològics: pensaments negatius sobre la
situació, preocupació excessiva, irritabilitat.
- Conductuals: evitació d'activitats (per
ex.: No assistir a un examen per por a fracassar)
2. Els exàmens poden ser una situació
estressant per diversos motius:
- Tenen un temps limitat
- Hi ha una pressió social o familiar sobre
el rendiment
- Requereixen un esforç especial
- Es donen en un context en què altres
persones poden contagiar
l'ansietat
3. L'ansietat excessiva redueix el rendiment
perquè ens impedeix rendir segons les nostres veritables possibilitats i pot
condicionar el futur èxit escolar quan no es corregeix la situació.
4. Per controlar l'estrès
- Preparar bé l'examen. Si s'ha estudiat,
és més fàcil enfrontar-s'hi amb seguretat i estar relaxat / a
- Canviar la manera de pensar sobre
l'examen: despreocupar-se pel resultat
- Relaxació, tant quan s'estudia com en el
moment de realitzar l'examen.
Relaxació
muscular
Exercicis de
respiració profunda
Imaginació
temàtica: pensar en coses relaxants i en llocs tranquils i agradables
- Autoinstruccions d'afrontament positives.
Es tracta de canviar els pensaments negatius ("no podré fer-ho",
"no m'ho sé" ...) per altres positius ("això no podrà amb
mi", "vaig a veure què puc fer", "si em tranquil·litzo el
podré aconseguir "...
- Control dels estímuls estressants:
No parlar amb
altra gent que està molt nerviosa abans de l'examen. Anar a un lloc tranquil.
No repassar a
fons el mateix dia ja que s’acumula fatiga, i si els temes no estan
suficientment compresos, s'acumula molta informació desorganitzada i es provoca
confusió.
Oblidar-se de les
preocupacions que poden interferir en el rendiment durant l'examen
- Els casos més seriosos poden requerir
l'ajuda d'un especialista
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada