ACTIVITATS



1. Lectura d’articles i llibres al respecte de la proposta de treball i consulta de pàgines web relacionades.
Temporalització: 4 hores inicials, però s'utilitzarà tant de temps com calgui.

Aquesta, s’ha anat realitzant durant tota aquesta fase i encara es continua amb ella. Penso que, en realitat, no té fi ja que la lectura i consulta de material és com “un pastís que mai s’acaba”. Aniré posant la bibliografia i webgrafia consultada en una pàgina on s’anirà afegint a mesura que vagi utilitzant-la.

2. Formulació de la hipòtesi de treball i variables a estudiar.
Temporalització: 1 hora

Des del moment en que vaig pensar en quin Pla de treball seria útil per al centre on estic realitzant les pràctiques i vaig comentar-lo amb l’orientadora, la directora i la cap d’estudis; tenia clar quina seria la meva hipòtesi de treball. És veritat que, aquesta, s’ha anat perfilant, sobre tot per definir-la millor.

Hipòtesi de treball: L’alumnat motivat millorarà el seu rendiment acadèmic amb l’ensenyament i aprenentatge de tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge adequades.

En quant a les variables, tampoc he tingut cap dubte de quines eren, encara que les variables controlades han estat noves al projecte. En un principi no vaig pensar en elles, però la meva tutora de pràctiques em va dir, que sense elles, no podria abastar el projecte en el temps estimat al tenir que contar amb molt més variables.
S’han controlat aquestes variables per determinar els alumnes als quals se’ls va a realitzar l’estudi. Els alumnes seleccionats estan motivats per aprendre, tenen hàbits de treball i estudi i normalment compleixen les normes.
El Pla de Treball serà aplicat a tots els alumnes d’un grup de 6è. de Primària, però només es realitzarà l’estudi als alumnes seleccionats. Fer-lo en altres tipus d’alumnat seria un altre projecte per estudiar.

Variables d’anàlisi:
a) Variable dependent: rendiment de l’alumnat (positiu i significatiu).
b) Variable independent: ensenyament i aprenentatge de tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge.
c) Variables controlades:
-         Motivació per aprendre.
-         Hàbits d’estudi i treball.
-         Acompliment de normes.

3. Reunions amb la meva tutora, els pares, els mestres implicats i alumnat seleccionat.
Temporalització: 5 hores (1 hora -amb la meva tutora-, 2 hores -amb la meva tutora i els mestres implicats-, 1 hora -amb els pares- i 1 hora - amb els alumnes)

S’han realitzat reunions contínues amb la meva tutora des del principi del curs escolar ja que vaig realitzar el Pràcticum I al mateix centre, i per tant, ja li havia comentat el meu interès per realitzar aquest projecte. Una vegada començat el Pràcticum II, anem a delimitar el Pla de Treball per poder dur-lo a terme.
Les reunions amb la meva tutora, encara que, actualment, no poden ser a diari, segueixen sent contínues i quan aquestes no han pogut celebrar-se, el nostre contacte ha estat via email. Aquesta via de comunicació seguirà sent essencial per dur a terme el projecte, degut a que ella té delimitat el temps al centre al tenir que compartir el seu horari de feina amb altres dos centres educatius.

Al mes de febrer s’ha mantingut una reunió prèvia amb els pares de tots els alumnes per comentar el projecte que es volia realitzar amb ells, però sense dir res de l’estudi a realitzar per no canviar les seves actituds cap els pares dels alumnes no seleccionats. Molts dels pares estaven il·lusionats amb la idea de que els seus fills poguessin millorar els seus resultats en vista del temps que dedicaven a l’estudi. Alguns dels pares no van assistir a la reunió, però estava previst, ja que aquests no tenen molt d’interès en l’educació dels seus fills i no assisteixen amb regularitat a les reunions previstes amb la tutora del grup. Motivar a aquests per la millora del seu interès seria un altre projecte a realitzar.

També s’ha realitzat reunions durant el mes de febrer i març amb els mestres implicats al projecte, en aquestes es va tractar sobre els següents assumptes:
  • Elegir les àrees en les quals s’anava aplicar el Pla de Treball.
  • Seleccionar els alumnes d’estudi.
  • Revisar i analitzar la feina dels alumnes seleccionats a les àrees de Medi, Matemàtiques i Català.
  • Prendre nota de les qualificacions de l’alumnat seleccionat a les àrees ja citades.
Per últim, al mes de febrer, es va mantenir una reunió amb tots els alumnes del grup de sisè elegit. En aquesta es va donar explicacions del que es pensava fer, però en cap moment se’ls ha comentat res de la realització de l’estudi ja que no volia canviar la seva actitud a classe amb respecte als companys que no participen en ell.

4. Elecció de les àrees amb les que treballar i selecció d’una mostra representativa d’alumnes.
Temporalització: 2 hores, ja comptades a l'activitat anterior.

A un principi vaig pensar que les àrees d’aplicació podrien ser les instrumentals, però a la primera reunió amb els mestres implicats, es van seleccionar les àrees de Coneixement del Medi, Matemàtiques i Llengua Catalana. No es va seleccionar la Llengua Castellana per la semblança de tècniques i estratègies amb la L. Catalana i es van elegir aquestes, perquè tant el Medi com les Matemàtiques es donen en Català al centre degut a la immersió lingüística.

La selecció de l’alumnat va ser més complex, ja que en cap moment volíem donar per fet que alumnat era o no “separat” de l’estudi, encara que no del projecte. Després de dues reunions es van seleccionar 12 alumnes dels 28 del grup inicial de 6è.

5. Anàlisi de la feina i notes de l’alumnat sense tècniques d’estudi.
Temporalització: 6 hores, dues per cada àrea d'estudi.

A reunions mantingudes durant el mes de febrer i març es van analitzar, qualitativament, les feines de l’alumnat seleccionat juntament amb els mestres implicats i es va prendre nota de les qualificacions quantitatives d’aquests en les àrees ja citades anteriorment. (L’anàlisi de la feina de l’alumnat es troba a una entrada nova).

6. Selecció de tècniques d’estudi i estratègies d’aprenentatge.
Temporalització: 3 hores.

Aquesta selecció es va realitzar juntament a la meva tutora de Pràctiques en reunions previstes per això.

Hem fet un guió dels aspectes que es volien ensenyar:
  1. Conceptual: condicionants físics i psíquics de l'estudi i el coneixement de tècniques d'estudi: subratllat, esquemes, mapes conceptuals, resum...
  2. Procedimentals: organització i planificació de les tasques, amb horaris d'estudi coherents, racionals i eficaços, la comprensió, i l'exactitud (eficàcia) lectora, etc.
  3. Actitudinals: motivació cap a l'estudi per a dotar de significació i funcionalitat al procés d'ensenyament i aprenentatge
 D'altra banda, també anem a planificar les sessions, però encara sense temporalització.
  1. La meva manera d'estudiar.
  2. El mètode d'estudi.
  3. On i com estudiar.
  4. Els meus errors com estudiant.
  5. L'esforç, l'atenció i la concentració.
  6. Planificació i organització de l'estudi.
  7. Presa i redacció d'apunts.
  8. La lectura.
  9. El subratllat.
  10. Els esquemes.
  11. Els mapes conceptuals.
  12. El resum.
  13. Realització de treballs: individuals i en grup.
  14. L'assimilació.
  15. La memorització.
  16. El repàs. 
  17. Actitud davant les proves/exàmens
  18. Preparació per les proves/exàmens.
7. Recull de material i recursos a utilitzar
Temporalització: 1 hora inicial, però s'utiltzarà tant de temps com calgui.

Els materials i recursos s’aniran penjat a l’hora de la seva utilització.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada