LA MEVA MANERA D'ESTUDIAR. EL MÈTODE D'ESTUDI.


El primer que s'ha de fer per saber estudiar és conèixer-nos a nosaltres mateixos, com millor ens coneguem, en millors condicions estarem d'obtenir bons resultats i de millorar aquells aspectes en què fallem.
 
Es tracta, en aquestes sessions, de saber com estudien els alumnes per, posteriorment, arribar a compromisos de millora. 
Per últim, hem d'ajudar als alumnes a veure que els "ítems" del qüestionari constitueixen un llistat d'actuacions per estudiar de la millor manera possible i, que seria convenient, tornar a llegir-los de tant en tant per veure si estan seguint les estratègies que s'hi proposen.



SESSIONS:2 
CONTINGUT: La meva manera d'estudiar
OBJECTIUS
1. Aconseguir que els alumnes comprenguin la importància d'estudiar de forma estructurada i planificada.
2. Fer que l'alumne analitzi la seva forma d'estudiar i tregui conclusions.
3. Adquirir compromisos seriosos per millorar els propis hàbits d'estudi.
ACTIVITATS
1.1 Lectura individual de "La feina de na Marina".
1.2 Debat, sobre la lectura, en grups de 4 alumnes per a obtenir conclusions.
1.3 Exposició de les conclusions de cada grup a la classe.
2.1 Emplenament del qüestionari "La meva manera d'estudiar".
2.2 Obtenció de conclusions personals.
3.1 Anotació dels compromisos per millorar.
RECURSOS
1. Lectura: La feina de na Marina.
2. Qüestionari "La meva manera d'estudiar"
3. Taula per anotar els compromisos (taula de seguiment)



1. LECTURA: LA FEINA DE NA MARINA

Marina és una alumna de de Primària. Fins ara el seu rendiment ha estat normal, sense excel·lents encara que sense suspensos. No obstant això, en la segona avaluació d'aquest curs ha tret cinc insuficients i la veritat és que no s'ho esperava.
A casa estudia quan li ve de gust o quan ho mana els mestres, no horari fix; uns dies s'enganxa a la televisió, a l’ordinador o a la Play,  i altres es queda estudiant fins a les tantes de la nit, sobretot quan té un examen o quan cal lliurar un treball al dia següent.
No té un lloc concret per estudiar. Unes vegades estudia a la sala amb la televisió encesa, altres estirada al llit i hi ha dies que estudia a la seva habitació, la qual sembla un basar; hi ha de tot: des de la bicicleta fins a les raquetes i l'ordinador per jugar o connectar-se al facebook.
A classe ha escollit una de les darreres files per així poder fer el que vulgui sense que s'assabentin els mestres. Quan li anuncien un control, fotocòpia o demana els apunts dels companys i així va "tirant".
Es queixa que l'estudi no li condeix: dedica molt de temps als temes i no acaba d'aprendre'ls bé. Pensa que subratllar, fer esquemes o resums és més complex i prefereix estudiar simplement llegint diverses vegades el tema de corregut per aprendre-ho tot de memòria.
Marina no vol que a la tercera avaluació es repeteixin els cinc suspensos, no vol suspendre cap.
2. QÜESTIONARI: "LA MEVA MANERA D'ESTUDIAR"

Si vols saber com és la teva forma d'estudiar, et pot ajudar omplir el següent qüestionari.

La forma de respondre és molt fàcil: llegeix atentament i assenyala amb un cercle un o un no. Si tens dubtes, tria la que tu creguis que és la millor resposta o, pregunta a la teva mestra. Perquè aquest autotest et sigui realment útil, cal que siguis sincer amb tu mateix.
A. Et motiva i interessa l'estudi?

1. El nombre d'assignatures que em semblen un rotllo són més de les que m'agraden.
NO
2. Sovint penso que el que estudi no cap interès per la meva vida.
NO
3. Sòl dedicar més a les assignatures que m'agraden.

NO
4. Tinc la sensació que els professors prefereixen que tregui bones notes per no haver de suspendre’m.
NO
5. Quan estudi, combino la dificultat amb la facilitat.

NO
6. Perdo molt de temps d'estudi per culpa dels meus diversions, esports o amics.
NO
7. Penso de tant en tant en quins són els meus principals defectes per poder corregir-los.
NO
8. Tinc la suficient força de voluntat per deixar de veure la tele i posar-me a estudiar.
NO
9. De vegades em poso a tafanejar en els llibres per veure de què tracten els temes que encara no hem donat en classe.
NO
10. Sòl parlar amb els meus amics dels temes "interessants" que hem tractat a classe.
NO
11. Prefereixo que em regalin còmics o jocs d'ordinador a llibres de literatura o revistes culturals.
NO
12. Em molesta molt que una altra persona "em examini" i haver de demostrar el que sé perquè em aprovi.
NO
13. M'agradaria ser un dia famós per la meva saviesa, més que per els meus diners o pel meu aspecte físic.
NO
14. Prefereixo que els meus amics siguin simpàtics i divertits, encara que no estudiïn ni m'animin a estudiar.
NO
15. Quan ja sé prou com per aprovar, prefereixo deixar d'estudiar per fer una altra cosa que em vingui de gust més.
NO
16. Quan fullejo algun diari, no em conforme amb veure els titulars, sinó que acostumo a llegir algun article que em sembla més interessant.
NO
17. Com o dormo malament quan s'acosta la data dels exàmens.
NO
18. A part de treure bones notes, tinc altres motius que m'ajuden a estudiar amb il·lusió.
NO
19. Els meus familiars em feliciten quan trec bones notes i es preocupen quan suspenc.
NO
20. Quan se m'acut cap pregunta a classe, em poso tan nerviós que prefereixo no preguntar.
NO

B. Tinc mitjans i bon ambient a la meva casa per a l'estudi?

1. Tinc un quadern o apartat del bloc per a cada matèria.

NO
2. Cada dia tinc un horari diferent d'estudi.

NO
3. Estudi amb la ràdio, tele, ... per no avorrir tant.

NO
4. Tinc coses a la meva taula d'estudi que poden distreure.

NO
5. Estudi estirat o en una butaca còmodament.

NO
6. A casa hi ha tant soroll, que em costa concentrar-me.

NO
7. És normal que quan em poso a estudiar, algú m'interromp (trucada telefònica, un / a amic / a que ve, ...).
NO
8. Em costa convèncer als meus pares perquè em donin els diners que necessito per al material escolar.
NO
9. Quan estudi, tinc a mà un diccionari per consultar les paraules que no entenc.
NO
10. Tinc problemes (familiars, de salut, econòmics, d'amics / es, ...) que impedeixen que em concentri en l'estudi.
NO
11. M'agrada el lloc on estudi cada dia.

NO
12. He de atendre altres obligacions a casa al mateix temps que estudi.
NO
13. Tinc coses a casa meva a les que m'agradaria dedicar en comptes d'estudiar.
NO
14. Estudi en un lloc ben ventilat i a una temperatura agradable.
NO
15. Tinc el material adequat per realitzar subratllats, treballs, portades, ...
NO
16. La meva taula i cadira són adequades a la meva mida, així com la il·luminació de l'habitació.
NO
17. Em ennuvola la vista o em marejo quan porto una estona llegint.
NO
18. Disposo d'un ordinador per estudiar i realitzar els meus treballs.
NO
19. Dedico més temps a realitzar treballs i resums a l'ordinador que a estudiar.
NO

C. Aprofito bé les classes?

1. De tant en tant he de demanar-los als meus companys algun material (bolígraf, paper, regles, colors, ...).
NO
2. Abans de començar la classe repasso el del dia anterior.

NO
3. Des del meu lloc a la classe veig i sento les explicacions dels professors.
NO
4. Quan prenc apunts, procuro copiar tot encara que no ho entengui.
NO
5. Quan no entenc alguna cosa, aixecar la mà i va preguntar.

NO
6. Em costa distingir el principal del secundari.

NO
7. M'assabento del que he de fer en els meus treballs.

NO
8. A la classe em sento recolzat a la cadira per no cansar.

NO
9. Normalment, aprenc més a casa meva que a la classe.

NO
10. Participo activament i per pròpia iniciativa en la classe.

NO
11. Els meus companys de classe em solen distreure.

NO
12. Crec que amb alguns professors és impossible aprendre alguna cosa.
NO
13. Quan em pregunten a classe, em enxampen pensant en una altra cosa.
NO
14. Quan algun professor em posa mala nota o em dóna un cop de brega, procuro després fer mèrits per millorar la meva imatge.
NO
15. Prefereixo seure al final de la classe.

NO
16. Quan em pregunten, em costa recordar i expressar el que sé.
NO
17. Sòl arribar tard a classe.

NO
18. En els exàmens contesto primer les preguntes que em sé.

NO
19. Escric ràpidament les respostes dels exercicis sense aturar-me a llegir atentament el que em pregunten o pensar com els faré.
NO
20. Procuro posar tot el que sé, encara que sigui amb mala lletra o incorrectament.
NO
21. Crec que els professors ens donen poc temps per contestar totes les preguntes.
NO
22. Amb les presses m'equivoco i faig esborradures i no respecte els marges.
NO
23. Repàs dels exàmens abans de lliurar-los.

NO
24. Quan he fet un examen, comprovo els errors i me'ls aprenc per no tornar a equivocar-me.
NO
D. Aprofito les meves hores d'estudi a casa?

1. Porto al dia cada assignatura per no haver d'estudiar pressa quan arriben els exàmens.
NO
2. A principi de curs fullejo els llibres per veure de què tracten les assignatures.
NO
3. La nit abans d'un examen, em quedo fins tard estudiant.

NO
4. Quan em poso a estudiar, no em prenc cap descans i sòl estar molt temps seguit.
NO
5. Per descansar, entre estona i estona d'estudi, llegeixo una mica entretingut o veig la tele.
NO
6. Quan alguna cosa no ho entenc, el punt per preguntar posteriorment a classe.
NO
7. Subratllo el principal perquè destaqui sobre la resta.

NO
8. Em poso una meta concreta per a cada estona d'estudi.

NO
9. Consulto al diccionari les paraules que no entenc.

NO
10. Relaciono el que he après amb el que ja sabia, sense passar a una altra cosa nova abans d'entendre.
NO
11. Faig resums de cada tema.

NO
12. Em costa trobar les idees principals.

NO
13. Procuro entendre-ho tot, ajudant-me dels meus esquemes o resums.
NO
14. Quan memoritzo alguna cosa, procuro relacionar-lo amb altres coses que ja sé.
NO
15. Tinc cura la presentació dels meus treballs.

NO
16. Presento els meus treballs sense presses, sense esperar a l'últim dia.
NO
17. Repàs les matèries amb companys de la classe.

NO
18. Llegeix molt poc a poc per entendre millor el que estic estudiant.
NO
19. Quan estudi, em salt els gràfics, dibuixos, el que està en lletra petita, ...
NO
20. Crec que la meva manera d'estudiar no és eficaç i puc millorar-lo.
NO
21. Crec que la idea que es fan de mi els professors quan els lliuro treballs, influeix bastant en la nota final de la matèria.
NO
22. Sé fer les operacions abans d'aplicar-les en la resolució de problemes.
NO
23. Tinc un horari d'estudi eficaç i realista que sòl complir.

NO

Valoració general dels resultats

Ara has de comprovar les teves respostes:


A
B
C
D

1r: Comprova-les amb la taula del costat marcant amb un cercle les que coincideixin amb les teves respostes.

2n: Suma els encerts de cada columna.

3r: I, finalment, suma els encerts de les quatre columnes.

I si vols saber el eficaç que és el teu mètode d'estudi, comprova en la següent taula:

- De 86 a 73: MOLT . Si has contestat amb sinceritat, pots estar orgullós, doncs el teu mètode d'estudi és excel·lent.

- De 72 a 63: . El teu mètode d'estudi és bastant bo, però pots millorar-lo i treure millors resultats amb menys esforç.

- De 62 a 42: REGULAR. Tu mètode no funciona. Et convé, com més aviat, canviar alguns hàbits que t'estan perjudicant. Si ho aconsegueixes, veuràs com t'esforces menys i treus molt més.

- De 41 a 30: MAL. S'ha de reconèixer que no tens cap mètode d'estudi o que és fatal, però no et desanimis. Descobreix que hàbits has d'anar començant a canviar si no vols fracassar en els estudis.

- De 29 a 0: MOLT MAL. Vas en una direcció equivocada. El teu mètode és pèssim i, lògicament, et ha de donar bastants mals de cap: molt esforç (o cap) i molt pocs resultats (o cap). És convenient, si vols millorar, que comencis a fer justament tot el contrari del que fins ara venies fent.
   1
NO
NO
2
NO
NO
3
NO
NO
NO
4
NO
NO
NO
5
NO
NO
6
NO
NO
NO
7
NO
8
NO
NO
9
NO
10
NO
11
NO
NO
12
NO
NO
NO
NO
13
NO
NO
14
NO
15
NO
NO
16
NO
17
NO
NO
NO
18
NO
19
NO
NO
NO
20
NO

NO
NO
21


NO
22


NO
23


24




Total





Total A + B + C + D

 3. TAULA DE SEGUIMENT
En un quadern que tinguis sempre a mà fa una taula de seguiment com la que apareix a sota i escriu: a la primera fila les qüestions que necessitis millorar (si són més de cinc, selecciona les que et semblin més importants). En la segona, el pla que et proposes per millorar cada qüestió. De tant en tant, pensa si has millorat o no en els aspectes assenyalats i l'escrius en l'última columna.



Questions a millorar

1.
2.
3.
4.
5.




Per això,
em proposo...

1.
2.
3.
4.
5.




Seguiment

1.
2.
3.
4.
5.




El mètode d'estudi que utilitzem a l'hora d'estudiar una importància decisiva ja que els continguts o matèries que anem a estudiar per si sols no provoquen un estudi eficaç, llevat que busquem un bon mètode que ens faciliti la seva comprensió, assimilació i posada en pràctica.
És fonamental l'ordre. És vital adquirir uns coneixements, de manera ferma, sistemàtica i lògica, ja que la desorganització dels continguts impedeix la seva fàcil assimilació i s'obliden amb facilitat.
Recomanacions per dissenyar un bon mètode d'estudi.
1. Organització del material de treball. "Cada cosa al seu lloc i un lloc per a cada cosa"
2. Distribuir el temps de manera flexible, adaptada a canvis i a circumstàncies.
3. Tenir en compte les dificultats concretes de cada matèria.
4. Esbrinar el ritme personal de treball.
5. Ser realista i valorar la capacitat de comprensió, memorització, ...
6. Començar pels treballs més difícils i deixar els més fàcils per al final.
7. Memoritzar dades, entendre'ls i fixar-los.
8. No estudiar matèries que puguin interferir-se: Ex, vocabulari castellà amb el de català o anglès.
A les sessions anteriors s’analitza la forma d'estudiar dels alumnes. Una vegada que han reflexionat sobre la seva forma d'estudiar seria convenient que els alumnes aplicaran un mètode. Pot passar que un alumne estigui aprovant tot, malgrat el mètode que empra o fins i tot sense emprar cap mètode. No obstant això s'ha de donar compte que no tot s'estudia de la mateixa manera o que no sempre es pot dedicar el mateix esforç o temps a cada àrea. També es donen casos (desgraciadament més dels que voldríem) d'alumnes que suspenen malgrat dedicar moltes hores al dia d'estudi. El que passa és que no saben estudiar. En aquesta sessió intentarem presentar un mètode racional que serveixi a llarg termini, no només per solucionar el problema del moment o l'examen de demà.
SESSIONS: 2 
CONTINGUT: El mètode d’estudi
OBJECTIUS
1. Aconseguir que cada alumne reflexioni sobre la seva manera d’estudiar.
2.  Donar a conèixer un mètode d'estudi i aplicar-lo a les diferents àrees.
ACTIVITATS
1.1   Enllaç amb les activitats de la sessió anterior, preguntant les conclusions de “la meva manera d’estudiar” a alguns dels alumnes.
1.2   Emplenament del qüestionari “Reflexiona sobre la teva manera d’estudiar”.
2.1 Lectura del mètode d’estudi EPLERR.
RECURSOS
1. Qüestionari “Reflexiona sobre la teva manera d’estudiar”.
2. Fotocòpia del mètode d’estudi EPLERR.

1.QÜESTIONARI "REFLEXIONA SOBRE LA TEVA MANERA D'ESTUDIAR"
Planteja't i respon aquestes qüestions:
1. Per on comences?.

2. Quins passos dones?.

3. Empres algun mètode concret per estudiar?
                                           
4. Indica els passos que segueixes per estudiar.
1r.
2n.
3r.
4t.
.
.
.

2. MÈTODE D'ESTUDI EPLERR
Un mètode es descompon en petites seqüències i etapes, que un cop adaptades a les característiques de cada subjecte formaran part. Hi ha molts i variats mètodes però gairebé tots tenen punts comuns: es comença per l'organització i planificació de l'estudi (aspecte bàsic i important), se segueix amb una lectura eficaç i tot el que comporta: es continua amb el subratllat, esquema i resum i s'acaba amb l'aprenentatge, memorització i repàs del que s'ha après. Si seguim tots aquests passos ja tenim un mètode d'estudi.
Vegem el Mètode EPLERR.
Examina
Pregunta
Llegeix
Esquematitza
Resumeix o recita
Repassa o revisa
1r EXAMINA tot el tema ràpidament per saber de què va i com està organitzat: títol, contingut, apartats, subapartats, etc. Mira també els gràfics, fotografies, mapes, diagrames, etc i resums que solen aparèixer al final del text. Busca en el diccionari el vocabulari que no coneguis per a la seva millor comprensió.
2n PREGUNTA mentre llegeixes. A on em porta aquest tema?. Com ho relaciono amb el que?. Què és el més important?, etc.
3r LLEGEIX cada apartat de forma més profunda i sistemàtica. Concentra't en els punts principals. Subratlla el més important conforme llegeixes i entens cada apartat. Subratlla les idees principals amb colors.
4t ESQUEMATITZA el subratllat. Fes una representació gràfica i simbòlica de la lliçó, ja que permet tenir una idea general de molts continguts i ajuda a repassar sense haver de tornar a llegir tot el text.
RESUMEIX o recita mentalment o en veu alta l'esquema ja que facilita la retroalimentació. És a dir, et dius a tu mateix els continguts que en llenguatge normal diari no fas servir. Convé que alguna vegada exposis per escrit el que saps: t'ajudarà a saber com treballes en un examen.
REPASSA o revisa periòdicament els esquemes, notes, mapes conceptuals. És més efectiu repassar poques vegades però espaiades que moltes però seguides. A cada repàs torna al tema original quan una idea no quedi prou clara o compresa.
Aquests sis passos que formen aquest mètode d'estudi tenen l'avantatge que t'obliguen a estudiar activament, a no convertir el treball en meres lectures que se succeeixen una darrera l'altra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada