El primer que s'ha de fer per
saber estudiar és conèixer-nos a nosaltres mateixos, com millor ens coneguem,
en millors condicions estarem d'obtenir bons resultats i de millorar aquells
aspectes en què fallem.
Es tracta, en aquestes sessions,
de saber com estudien els alumnes per, posteriorment, arribar a compromisos de
millora.
Per últim, hem d'ajudar als alumnes a veure que els "ítems"
del qüestionari constitueixen un llistat d'actuacions per estudiar de la millor
manera possible i, que seria convenient, tornar a llegir-los de tant en tant
per veure si estan seguint les estratègies que s'hi proposen.
SESSIONS:2
|
CONTINGUT: La meva
manera d'estudiar
|
OBJECTIUS
1. Aconseguir que els alumnes comprenguin la importància d'estudiar de forma estructurada i planificada.
2. Fer que l'alumne analitzi
la seva forma d'estudiar i
tregui conclusions.
3. Adquirir compromisos
seriosos per millorar els propis hàbits d'estudi.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Lectura individual de "La feina de
na Marina".
1.2 Debat, sobre la lectura, en grups de 4
alumnes per a obtenir conclusions.
1.3 Exposició de les conclusions de cada
grup a la classe.
2.1 Emplenament del qüestionari "La meva manera d'estudiar".
2.2 Obtenció de conclusions personals.
3.1 Anotació dels compromisos per millorar.
|
|
RECURSOS
1. Lectura: La feina de na Marina.
2. Qüestionari "La meva manera d'estudiar"
3. Taula per anotar els compromisos (taula de seguiment)
|
1. LECTURA: LA FEINA
DE NA MARINA
Marina és una alumna de 6è de Primària. Fins ara
el seu rendiment ha estat normal,
sense excel·lents encara que sense suspensos. No obstant això, en la segona avaluació
d'aquest curs ha tret cinc insuficients i la
veritat és que no s'ho esperava.
A casa estudia quan li ve de gust o quan ho mana els mestres, no té horari fix; uns dies s'enganxa a la televisió, a l’ordinador o a la Play, i altres es queda estudiant fins a les tantes de la nit, sobretot quan té un examen o quan cal lliurar un treball al dia següent.
No té un lloc concret per estudiar. Unes vegades estudia a la sala amb la televisió encesa, altres estirada al llit i hi ha dies que estudia a la seva habitació, la qual sembla un basar; hi ha de tot: des de la bicicleta fins a les raquetes i l'ordinador per jugar o connectar-se al facebook.
A classe ha escollit una de les darreres files per així poder fer el que vulgui sense que s'assabentin els mestres. Quan li anuncien un control, fotocòpia o demana els apunts dels companys i així va "tirant".
Es queixa que l'estudi no li condeix: dedica molt de temps als temes i no acaba d'aprendre'ls bé. Pensa que subratllar, fer esquemes o resums és més complex i prefereix estudiar simplement llegint diverses vegades el tema de corregut per aprendre-ho tot de memòria.
Marina no vol que a la tercera avaluació es repeteixin els cinc suspensos, no vol suspendre cap.
A casa estudia quan li ve de gust o quan ho mana els mestres, no té horari fix; uns dies s'enganxa a la televisió, a l’ordinador o a la Play, i altres es queda estudiant fins a les tantes de la nit, sobretot quan té un examen o quan cal lliurar un treball al dia següent.
No té un lloc concret per estudiar. Unes vegades estudia a la sala amb la televisió encesa, altres estirada al llit i hi ha dies que estudia a la seva habitació, la qual sembla un basar; hi ha de tot: des de la bicicleta fins a les raquetes i l'ordinador per jugar o connectar-se al facebook.
A classe ha escollit una de les darreres files per així poder fer el que vulgui sense que s'assabentin els mestres. Quan li anuncien un control, fotocòpia o demana els apunts dels companys i així va "tirant".
Es queixa que l'estudi no li condeix: dedica molt de temps als temes i no acaba d'aprendre'ls bé. Pensa que subratllar, fer esquemes o resums és més complex i prefereix estudiar simplement llegint diverses vegades el tema de corregut per aprendre-ho tot de memòria.
Marina no vol que a la tercera avaluació es repeteixin els cinc suspensos, no vol suspendre cap.
2. QÜESTIONARI: "LA MEVA MANERA D'ESTUDIAR"
Si vols saber
com és la teva
forma d'estudiar, et pot ajudar omplir el
següent qüestionari.
La forma de
respondre és molt fàcil: llegeix atentament i assenyala amb un cercle un sí o un no. Si tens dubtes,
tria la que tu creguis
que és la millor resposta o, pregunta a la teva mestra. Perquè
aquest autotest et
sigui realment útil,
cal que siguis sincer
amb tu mateix.
A. Et
motiva i interessa l'estudi?
|
||
1. El nombre d'assignatures
que em semblen un rotllo són més
de les que
m'agraden.
|
SÍ
|
NO
|
2. Sovint penso
que el que estudi no té cap interès per la meva
vida.
|
SÍ
|
NO
|
3. Sòl dedicar
més a les
assignatures que m'agraden.
|
SÍ
|
NO
|
4. Tinc la sensació
que els professors prefereixen que tregui bones notes per no
haver de suspendre’m.
|
SÍ
|
NO
|
5. Quan estudi,
combino la dificultat amb la facilitat.
|
SÍ
|
NO
|
6. Perdo molt de
temps d'estudi per culpa
dels meus diversions, esports o amics.
|
SÍ
|
NO
|
7. Penso de tant
en tant en quins
són els meus principals defectes per poder corregir-los.
|
SÍ
|
NO
|
8. Tinc la
suficient força de voluntat
per deixar de
veure la tele i posar-me a estudiar.
|
SÍ
|
NO
|
9. De vegades em
poso a tafanejar en els llibres per
veure de què tracten els temes que encara no hem
donat en classe.
|
SÍ
|
NO
|
10. Sòl parlar
amb els meus amics dels temes "interessants"
que hem tractat
a classe.
|
SÍ
|
NO
|
11. Prefereixo que
em regalin còmics o jocs d'ordinador
a llibres de literatura
o revistes culturals.
|
SÍ
|
NO
|
12. Em molesta molt
que una altra persona "em examini" i haver de demostrar
el que sé perquè em aprovi.
|
SÍ
|
NO
|
13. M'agradaria ser un
dia famós per
la meva saviesa, més que per els meus diners o pel meu aspecte físic.
|
SÍ
|
NO
|
14. Prefereixo que
els meus amics siguin simpàtics i divertits,
encara que no estudiïn ni m'animin a
estudiar.
|
SÍ
|
NO
|
15. Quan ja sé
prou com per
aprovar, prefereixo deixar
d'estudiar per fer
una altra cosa que em vingui de
gust més.
|
SÍ
|
NO
|
16. Quan fullejo
algun diari, no em conforme amb veure els
titulars, sinó que
acostumo a llegir algun article que em sembla
més interessant.
|
SÍ
|
NO
|
17. Com o dormo malament quan s'acosta
la data dels exàmens.
|
SÍ
|
NO
|
18. A part de
treure bones notes, tinc altres motius que m'ajuden a estudiar amb il·lusió.
|
SÍ
|
NO
|
19. Els meus familiars
em feliciten quan
trec bones notes i es preocupen
quan suspenc.
|
SÍ
|
NO
|
20. Quan se m'acut
cap pregunta a classe, em poso tan nerviós que prefereixo no preguntar.
|
SÍ
|
NO
|
B. Tinc mitjans i bon ambient a
la meva casa per a l'estudi?
|
||
1. Tinc un quadern
o apartat del bloc
per a cada matèria.
|
SÍ
|
NO
|
2. Cada dia tinc un horari diferent
d'estudi.
|
SÍ
|
NO
|
3. Estudi amb
la ràdio, tele, ... per no avorrir tant.
|
SÍ
|
NO
|
4. Tinc coses
a la meva taula d'estudi que poden distreure.
|
SÍ
|
NO
|
5. Estudi estirat
o en una butaca còmodament.
|
SÍ
|
NO
|
6. A casa hi ha
tant soroll, que
em costa concentrar-me.
|
SÍ
|
NO
|
7. És normal
que quan em poso
a estudiar, algú m'interromp (trucada telefònica, un / a amic / a que ve, ...).
|
SÍ
|
NO
|
8. Em costa convèncer als meus pares
perquè em donin els diners que necessito per al material escolar.
|
SÍ
|
NO
|
9. Quan estudi,
tinc a mà un
diccionari per consultar
les paraules que no entenc.
|
SÍ
|
NO
|
10. Tinc problemes
(familiars, de salut, econòmics, d'amics /
es, ...) que
impedeixen que em concentri
en l'estudi.
|
SÍ
|
NO
|
11. M'agrada el lloc
on estudi cada
dia.
|
SÍ
|
NO
|
12. He de atendre
altres obligacions a casa al mateix temps
que estudi.
|
SÍ
|
NO
|
13. Tinc coses
a casa meva a les
que m'agradaria dedicar en comptes d'estudiar.
|
SÍ
|
NO
|
14. Estudi en un
lloc ben ventilat i a una
temperatura agradable.
|
SÍ
|
NO
|
15. Tinc el material
adequat per realitzar subratllats, treballs, portades, ...
|
SÍ
|
NO
|
16. La meva taula
i cadira són
adequades a la meva mida, així com la
il·luminació de l'habitació.
|
SÍ
|
NO
|
17. Em ennuvola la
vista o em
marejo quan porto una estona llegint.
|
SÍ
|
NO
|
18. Disposo d'un
ordinador per estudiar i realitzar els meus
treballs.
|
SÍ
|
NO
|
19. Dedico més
temps a realitzar treballs i resums
a l'ordinador que a estudiar.
|
SÍ
|
NO
|
C. Aprofito bé les classes?
|
||
1. De tant en tant
he de demanar-los als meus companys algun
material (bolígraf, paper,
regles, colors, ...).
|
SÍ
|
NO
|
2. Abans de
començar la classe repasso el
del dia anterior.
|
SÍ
|
NO
|
3. Des del meu lloc
a la classe veig
i sento bé
les explicacions dels professors.
|
SÍ
|
NO
|
4. Quan prenc apunts,
procuro copiar tot
encara que no ho entengui.
|
SÍ
|
NO
|
5. Quan no entenc
alguna cosa, aixecar la mà i va preguntar.
|
SÍ
|
NO
|
6. Em costa distingir el principal del secundari.
|
SÍ
|
NO
|
7. M'assabento bé
del que he de fer
en els meus treballs.
|
SÍ
|
NO
|
8. A la
classe
em sento recolzat
a la cadira per no cansar.
|
SÍ
|
NO
|
9. Normalment, aprenc
més a casa meva que a la classe.
|
SÍ
|
NO
|
10. Participo activament
i per pròpia
iniciativa en la classe.
|
SÍ
|
NO
|
11. Els meus companys
de classe em solen
distreure.
|
SÍ
|
NO
|
12. Crec que amb alguns professors
és impossible aprendre
alguna cosa.
|
SÍ
|
NO
|
13. Quan em pregunten
a classe, em enxampen
pensant en una altra cosa.
|
SÍ
|
NO
|
14. Quan algun
professor em posa mala nota o em dóna
un cop de brega, procuro
després fer mèrits
per millorar la meva imatge.
|
SÍ
|
NO
|
15. Prefereixo seure
al final de la classe.
|
SÍ
|
NO
|
16. Quan em pregunten,
em costa recordar i expressar el que sé.
|
SÍ
|
NO
|
17. Sòl arribar
tard a classe.
|
SÍ
|
NO
|
18. En els exàmens
contesto primer les preguntes que em sé.
|
SÍ
|
NO
|
19. Escric ràpidament
les respostes dels
exercicis sense aturar-me a llegir atentament
el que em pregunten o pensar com els
faré.
|
SÍ
|
NO
|
20. Procuro posar
tot el que sé, encara
que sigui amb mala lletra
o incorrectament.
|
SÍ
|
NO
|
21. Crec que els professors ens
donen poc temps
per contestar totes
les preguntes.
|
SÍ
|
NO
|
22. Amb les presses m'equivoco i
faig esborradures i no respecte els marges.
|
SÍ
|
NO
|
23. Repàs dels
exàmens abans de
lliurar-los.
|
SÍ
|
NO
|
24. Quan he fet un examen, comprovo
els errors i
me'ls aprenc per
no tornar a equivocar-me.
|
SÍ
|
NO
|
D. Aprofito
les meves hores d'estudi a casa?
|
||
1. Porto al dia
cada assignatura per no haver d'estudiar pressa quan arriben
els exàmens.
|
SÍ
|
NO
|
2. A principi
de curs fullejo els llibres per
veure de què tracten les assignatures.
|
SÍ
|
NO
|
3. La nit abans d'un
examen, em quedo fins tard estudiant.
|
SÍ
|
NO
|
4. Quan em poso a estudiar, no
em prenc cap descans
i sòl estar
molt temps seguit.
|
SÍ
|
NO
|
5. Per descansar, entre
estona i estona
d'estudi, llegeixo una mica entretingut o
veig la tele.
|
SÍ
|
NO
|
6. Quan alguna cosa no ho entenc, el
punt per preguntar posteriorment a classe.
|
SÍ
|
NO
|
7. Subratllo el
principal perquè destaqui
sobre la resta.
|
SÍ
|
NO
|
8. Em poso una
meta concreta per a cada estona d'estudi.
|
SÍ
|
NO
|
9. Consulto al
diccionari les paraules que
no entenc.
|
SÍ
|
NO
|
10. Relaciono el que
he après amb el que ja sabia, sense passar
a una altra cosa nova abans d'entendre.
|
SÍ
|
NO
|
11. Faig resums
de cada tema.
|
SÍ
|
NO
|
12. Em costa trobar les idees
principals.
|
SÍ
|
NO
|
13. Procuro entendre-ho
tot, ajudant-me dels meus
esquemes o resums.
|
SÍ
|
NO
|
14. Quan memoritzo
alguna cosa, procuro relacionar-lo amb altres coses que ja sé.
|
SÍ
|
NO
|
15. Tinc cura la
presentació dels meus treballs.
|
SÍ
|
NO
|
16. Presento els
meus treballs sense presses, sense esperar
a l'últim dia.
|
SÍ
|
NO
|
17. Repàs les
matèries amb companys
de la classe.
|
SÍ
|
NO
|
18. Llegeix molt
poc a poc per entendre millor el que estic estudiant.
|
SÍ
|
NO
|
19. Quan estudi,
em salt els
gràfics, dibuixos, el que està en lletra petita, ...
|
SÍ
|
NO
|
20. Crec que la meva
manera d'estudiar no és eficaç i puc millorar-lo.
|
SÍ
|
NO
|
21. Crec que la idea
que es fan
de mi els professors
quan els lliuro treballs, influeix bastant
en la nota final de la matèria.
|
SÍ
|
NO
|
22. Sé fer les operacions abans d'aplicar-les en
la resolució de problemes.
|
SÍ
|
NO
|
23. Tinc un horari
d'estudi eficaç i realista que sòl
complir.
|
SÍ
|
NO
|
Valoració general dels resultats
Ara has de
comprovar les teves respostes:
A
|
B
|
C
|
D
|
1r: Comprova-les amb
la taula del costat marcant amb un cercle
les que coincideixin amb les teves respostes.
2n: Suma els encerts de cada columna. 3r: I, finalment, suma els encerts de les quatre columnes. I si vols saber el eficaç que és el teu mètode d'estudi, comprova en la següent taula: - De 86 a 73: MOLT BÉ. Si has contestat amb sinceritat, pots estar orgullós, doncs el teu mètode d'estudi és excel·lent. - De 72 a 63: BÉ. El teu mètode d'estudi és bastant bo, però pots millorar-lo i treure millors resultats amb menys esforç. - De 62 a 42: REGULAR. Tu mètode no funciona. Et convé, com més aviat, canviar alguns hàbits que t'estan perjudicant. Si ho aconsegueixes, veuràs com t'esforces menys i treus molt més. - De 41 a 30: MAL. S'ha de reconèixer que no tens cap mètode d'estudi o que és fatal, però no et desanimis. Descobreix que hàbits has d'anar començant a canviar si no vols fracassar en els estudis. - De 29 a 0: MOLT MAL. Vas en una direcció equivocada. El teu mètode és pèssim i, lògicament, et ha de donar bastants mals de cap: molt esforç (o cap) i molt pocs resultats (o cap). És convenient, si vols millorar, que comencis a fer justament tot el contrari del que fins ara venies fent. |
|
1
|
NO
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
|
2
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
SÍ
|
|
3
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
NO
|
|
4
|
SÍ
|
NO
|
NO
|
NO
|
|
5
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
NO
|
|
6
|
NO
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
|
7
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
SÍ
|
|
8
|
SÍ
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
|
9
|
SÍ
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
|
10
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
SÍ
|
|
11
|
NO
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
|
12
|
NO
|
NO
|
NO
|
NO
|
|
13
|
SÍ
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
|
14
|
NO
|
SÍ
|
SÍ
|
SÍ
|
|
15
|
NO
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
|
16
|
SÍ
|
SÍ
|
NO
|
SÍ
|
|
17
|
NO
|
NO
|
NO
|
SÍ
|
|
18
|
SÍ
|
SÍ
|
SÍ
|
NO
|
|
19
|
SÍ
|
NO
|
NO
|
NO
|
|
20
|
NO
|
NO
|
NO
|
||
21
|
NO
|
SÍ
|
|||
22
|
NO
|
SÍ
|
|||
23
|
SÍ
|
SÍ
|
|||
24
|
SÍ
|
||||
Total
|
|||||
Total A +
B + C + D
|
3. TAULA DE SEGUIMENT
En un quadern que tinguis sempre a mà fa
una taula de seguiment com la que apareix a sota i escriu: a la primera fila
les qüestions que necessitis millorar (si són més de cinc, selecciona les que
et semblin més importants). En la segona, el pla que et proposes per millorar
cada qüestió. De tant en tant, pensa si has millorat o no en els aspectes
assenyalats i l'escrius en l'última columna.
Questions a millorar
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Per això,
em proposo...
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
Seguiment
|
1.
2.
3.
4.
5.
|
El mètode d'estudi que utilitzem a l'hora d'estudiar
té una importància decisiva ja que els continguts o matèries que anem a
estudiar per si sols no provoquen
un estudi eficaç, llevat que busquem un bon mètode
que ens faciliti la seva
comprensió, assimilació i posada en pràctica.
És fonamental l'ordre. És vital adquirir
uns coneixements, de manera ferma,
sistemàtica i lògica, ja que la desorganització dels continguts impedeix
la seva fàcil assimilació i s'obliden amb facilitat.
Recomanacions per dissenyar un bon mètode
d'estudi.
1. Organització del material de treball. "Cada cosa al seu lloc i un lloc
per a cada cosa"
2. Distribuir el temps de manera flexible, adaptada a canvis i a
circumstàncies.
3. Tenir en compte les dificultats concretes
de cada matèria.
4. Esbrinar el ritme personal de treball.
5. Ser realista i valorar la capacitat
de comprensió, memorització, ...
6. Començar pels treballs més difícils
i deixar els més
fàcils per al final.
7. Memoritzar dades, entendre'ls i
fixar-los.
8. No estudiar matèries que puguin
interferir-se: Ex, vocabulari castellà amb el de català o anglès.
A les sessions anteriors s’analitza la
forma d'estudiar dels alumnes. Una vegada que han reflexionat sobre la seva forma d'estudiar seria convenient que els alumnes aplicaran un
mètode. Pot passar que un alumne
estigui aprovant tot,
malgrat el mètode que empra o fins i tot sense emprar
cap mètode. No obstant això s'ha de donar compte que no tot s'estudia de la
mateixa manera o que no sempre
es pot dedicar el
mateix esforç o temps a cada
àrea. També es
donen casos (desgraciadament
més dels que voldríem) d'alumnes que
suspenen malgrat dedicar moltes hores al dia
d'estudi. El que passa és que no saben estudiar. En aquesta sessió intentarem
presentar un mètode racional que serveixi a
llarg termini, no només per solucionar el problema del moment o
l'examen de demà.
SESSIONS: 2
|
CONTINGUT: El mètode d’estudi
|
OBJECTIUS
1. Aconseguir que cada alumne reflexioni sobre la seva manera d’estudiar.
2.
Donar a conèixer un mètode d'estudi
i aplicar-lo a les diferents àrees.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Enllaç amb les activitats de la sessió
anterior, preguntant les conclusions de “la meva manera d’estudiar” a alguns
dels alumnes.
1.2 Emplenament del qüestionari “Reflexiona
sobre la teva manera d’estudiar”.
2.1 Lectura
del mètode d’estudi EPLERR.
|
|
RECURSOS
1. Qüestionari “Reflexiona sobre la teva manera
d’estudiar”.
2. Fotocòpia del mètode d’estudi EPLERR.
|
1.QÜESTIONARI "REFLEXIONA SOBRE LA TEVA MANERA D'ESTUDIAR"
Planteja't i respon aquestes qüestions:
1. Per on comences?.
2. Quins passos dones?.
3. Empres algun mètode concret per estudiar?
4. Indica els passos que segueixes per estudiar.
1r.
2n.
3r.
4t.
5è.
6è.
7è.
1. Per on comences?.
2. Quins passos dones?.
3. Empres algun mètode concret per estudiar?
4. Indica els passos que segueixes per estudiar.
1r.
2n.
3r.
4t.
5è.
6è.
7è.
2. MÈTODE D'ESTUDI EPLERR
Un mètode es descompon
en petites seqüències i etapes, que un cop adaptades a les característiques de
cada subjecte formaran part. Hi ha molts i variats mètodes però gairebé tots
tenen punts comuns: es comença per l'organització i planificació de l'estudi
(aspecte bàsic i important), se segueix amb una lectura eficaç i tot el que
comporta: es continua amb el subratllat, esquema i resum i s'acaba amb
l'aprenentatge, memorització i repàs del que s'ha après. Si seguim tots aquests
passos ja tenim un mètode d'estudi.
Vegem el Mètode EPLERR.
Examina
Pregunta
Llegeix
Esquematitza
Resumeix o recita
Pregunta
Llegeix
Esquematitza
Resumeix o recita
Repassa o revisa
1r EXAMINA
tot el tema ràpidament per saber de què va i com està organitzat: títol,
contingut, apartats, subapartats, etc. Mira també els gràfics, fotografies,
mapes, diagrames, etc i resums que solen aparèixer al final del text. Busca en
el diccionari el vocabulari que no coneguis per a la seva millor comprensió.
2n PREGUNTA
mentre llegeixes. A on em porta aquest tema?. Com ho relaciono amb el que?. Què
és el més important?, etc.
3r LLEGEIX
cada apartat de forma més profunda i sistemàtica. Concentra't en els punts
principals. Subratlla el més important conforme llegeixes i entens cada
apartat. Subratlla les idees principals amb colors.
4t ESQUEMATITZA
el subratllat. Fes una representació gràfica i simbòlica de la lliçó, ja que
permet tenir una idea general de molts continguts i ajuda a repassar sense
haver de tornar a llegir tot el text.
5è RESUMEIX
o recita mentalment o en veu alta
l'esquema ja que facilita la retroalimentació. És a dir, et dius a tu mateix
els continguts que en llenguatge normal diari no fas servir. Convé que alguna
vegada exposis per escrit el que saps: t'ajudarà a saber com treballes en un
examen.
6è REPASSA o revisa periòdicament els esquemes, notes, mapes conceptuals. És més
efectiu repassar poques vegades però espaiades que moltes però seguides. A cada
repàs torna al tema original quan una idea no quedi prou clara o compresa.
Aquests sis passos
que formen aquest mètode d'estudi tenen l'avantatge que t'obliguen a estudiar
activament, a no convertir el treball en meres lectures que se succeeixen una
darrera l'altra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada