Estem acabant el curs, alguns alumnes estan obtenint bons resultats acadèmics, altres no. D'aquí a poc, quasi tots, hauran d'anar a l'institut. És important que els alumnes es coneguin com a estudiants, que sàpiguen quines són les mancances per poder prendre una decisió més o menys encertada segons les seves pròpies capacitats.
SESSIONS: 2
|
CONTINGUT: Els meus errors com
estudiant
|
OBJECTIUS
1. Conscienciar l'alumne de aquells errors que
poden limitar els seus èxits escolars.
2. Promoure el descobriment dels errors propis en el desenvolupament del treball intel·lectual. 3. Afavorir el coneixement del tutor de les errades del seu grup-classe. |
|
ACTIVITATS
1.1 Lectura/Resum i comentari del document
“On són els errors dels estudiants?”
2.1 Emplenament del qüestionari “Els meus
errors com estudiant”.
2.2
Autoavaluació
del qüestionari i obtenció de conclusions personals.
3.1 Anàlisi dels
qüestionaris per part del tutor.
|
|
RECURSOS
1. Document informatiu per a distribuir als
alumnes o per a ser comentat pel tutor.
2. Qüestionari “Els meus errors com estudiant”.
|
1.DOCUMENT “ON SÓN ELS ERRORS DELS ESTUDIANTS?”
Des de fa diverses dècades molts autors
demostren que en el
rendiment escolar d'un alumne influeix un ampli nombre de factors de diferent tipus.
rendiment escolar d'un alumne influeix un ampli nombre de factors de diferent tipus.
Aquests factors podem agrupar-los en els
següents grups:
FACTORS INTEL·LECTUALS
En aquest grup s'inclouen les capacitats i
les aptituds, la intel·ligència en general. És evident que, en igualtat de
condicions, rendeix més i millor un alumne ben dotat intel·lectualment que un
altre limitat que no ha arribat a aconseguir un adequat nivell de desenvolupament
intel·lectual.
FACTORS PSÍQUICS
A més dels factors de tipus intel·lectual,
hi ha altres de tipus psicològic, que també tenen una decisiva incidència en el
rendiment, com són: la personalitat, la motivació, l'autoconcepte, la capacitat
d'adaptació, etc. És una dada evident que els fracassos escolars es donen amb
més freqüència en alumnes que viuen problemes
emocionals o afectius, que tenen poca estabilitat emocional o que presenten fortes tensions internes, a causa de causes o circumstàncies personals o ambientals.
emocionals o afectius, que tenen poca estabilitat emocional o que presenten fortes tensions internes, a causa de causes o circumstàncies personals o ambientals.
FACTORS DE TIPUS SOCI – AMBIENTAL
És molt important tenir en compte la
influència negativa que pot exercir a l’ambient que envolta l'alumne: família,
barri, amics, etc. És evident que el fracàs escolar és més gran entre els
alumnes que pertanyen a grups socials amb menor nivell econòmic i cultural.
FACTORS PEDAGÒGICS
Dins dels factors
pedagògics incloem tots aquells que fan referència al domini d'aprenentatges
bàsics: comprensió lectora, velocitat lectora,
riquesa de vocabulari, automatismes del càlcul, metodologia d'estudi, etc.
riquesa de vocabulari, automatismes del càlcul, metodologia d'estudi, etc.
CONCLUSIONS
Si volem trobar on són les causes que motiven el fracàs escolar
podem resumir-les en:
Si volem trobar on són les causes que motiven el fracàs escolar
podem resumir-les en:
- Dificultats de
comprensió per captar les explicacions dels professors o per comprendre els
textos; dificultats per expressar el que es vol dir, tant de forma oral com
escrita.
- No saber utilitzar
un mètode adequat que afavoreixi la comprensió (exemple: memoritzar sense
comprendre, no valer d'esquemes o resums, no ordenar adequadament les idees,
etc.).
- Quedar-se amb dubtes
per no atrevir-se a preguntar als professors o als companys, per no consultar
enciclopèdies, etc.
- No fer aplicacions
pràctiques o exercicis que obliguin a aplicar els que se sap en situacions
reals.
- No memoritzar
prou, aprenent els conceptes "agafats amb agulles" o no aprofundint
prou en ells.
- Presentar els
treballs poc ordenats, confusos, mal estructurats, sense claredat ni correcció,
...
- Dificultats per
concentrar-se i dominar l'atenció tant en l'estudi personal, com en les
explicacions dels professors.
- Manifestar
actituds negatives i de rebuig cap al centre, els professors, les tasques escolars,
etc.
A més dels aspectes
assenyalats hi ha altres més profunds que afecten molt negativament a
l'aprenentatge:
- La capacitat
intel·lectual i les aptituds per a les diferents àrees d'aprenentatge: llengua,
matemàtiques, ...
- La manera de ser,
caràcter i personalitat ... Indubtablement el fracàs escolar afecta més a
alumnes problemàtics, nerviosos, insegurs, inestables, ...
- La vida familiar i
pautes educatives que han propiciat processos d'infantilisme, sobreprotecció,
manca de control i exigència, problemes de relació entre pares i fills, etc.
- Un ambient social
(colles, grups de diversió, ...) que vagin en contra dels interessos formatius
i acadèmics dels alumnes.
- Finalment, també
tenen una influència decisiva les actituds i opinions del col·legi envers
l'alumne durant la seva trajectòria passada i present. Els alumnes menyspreats,
ignorats, castigats o mancats d'una adequada relació amb els professors i els
companys, rendeixen menys i són més propicis al baix rendiment.
2. QÜESTIONARI: "ELS MEUS ERRORS
D'ESTUDIANT"
El més important és que
contestis amb sinceritat. Ningú va a llegir les teves respostes si tu no ho
permets. Has de contestar cada afirmació posant una creu (X) en la casella corresponent
(SI, NO, ¿?), segons que t'identifiquis o no amb elles.
SESSIONS: 1
|
CONTINGUT: On i com estudiar?
|
OBJECTIU
1. Aconseguir que cada alumne continuï reflexionant sobre la seva manera
d’estudiar.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Lectura i comentari de les recomanacions.
1.2 Emplenament individual dels factors o
causes que intervenen en l’estudi.
|
|
RECURSOS
1. Document
de lectura “On i com estudiar?
2. Taula
“Factors o causes que intervenen en l’estudi”
|
1.1 ON I COM ESTUDIAR?
- En una habitació que disposis per a això,
si pot ser del teu ús exclusiu, sense males olors, ben airejada i ventilada, ni
amb molta calor ni amb fred, sense molèsties de sorolls, ni un altre tipus de
distraccions (televisió, sala de jocs dels germans, ràdio, etc.).
- Tingues una taula de treball àmplia, en
la que puguis tenir sobre tot el material que necessitaràs, sense altres
objectes de distracció com revistes, jocs, adorns mòbils, etc.
- La llum que sigui preferiblement natural
i si no és així que sigui blanca o blava i que procedeixi del costat contrari a
la mà amb què escrius.
- Tant la taula com la cadira han d'estar
en consonància amb la teva altura, ser còmodes però no en excés. La cadira ha
de tenir suport i ser dura. L'excessiva comoditat et portarà a rendir menys i
fins i tot a deixar d'estudiar, però amb la incomoditat passarà el mateix.
- Has de tenir cura molt la postura. Amb el
tronc estirat i l'esquena recolzada al respatller de la cadira. A una distància
al voltant de 30 cm.
del llibre o apunts i si és possible que estiguin inclinats per un faristol o
un altre objecte, això fa que la vista i els ulls no es cansin tan aviat.
- És molt important estar decidit a l'hora
de posar-se a estudiar, intenta mentalitzar-te que aquest és el treball que has
de fer i és millor fer-ho amb alegria i distensió que enfadats i sense ganes.
- És molt important que abans de posar-te a
estudiar facis una reflexió sobre tot el que necessitaràs i el col·loquis o a
la taula o a l'abast de la mà (diccionaris, llibres de consulta, bolígrafs,
regles, enciclopèdies, etc).
- També és molt important que sàpigues que
és el que vas a fer cada dia i tenir-ho tot planificat (però amb flexibilitat).
Per això és molt convenient que facis un horari d'estudi diari però que ha de
ser realista, tenint en compte les teves capacitats, realitzable i factible i
també flexible i preparat per als imprevistos, on no només estigui reflectit el
temps d'estudi sinó també el temps d'oci i descans. Recorda que cada hora has de
descansar 10 minuts.
- A l'hora de fer el teu horari pensa quin
és el millor moment per estudiar, segons les teves condicions, i sempre comença
per les assignatures més fàcils per passar posteriorment a les més difícils i
acabar amb altres també fàcils.
- Les hores de lleure també són importants,
no t'oblidis d'elles.
- Has de dormir una mitjana de 8 a 10 hores, és fonamental per
després rendir bé.
1.2 FACTORS O CAUSES QUE INTERVENEN EN L'ESTUDI.
FACTORS
|
CÓM ÉS?
|
CÓMO MILLORAR-LO?
|
Lloc d’estudi.
|
||
Taula i cadira.
|
||
Prestatge
|
||
Il·luminació.
|
||
Temperatura.
|
||
Soroll i Música.
|
||
Ventilació.
|
||
Distància dels ulls al llegir.
|
||
Postura Corporal.
|
||
Alimentació.
|
||
Hora d’estudi.
|
||
Materials necessaris
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada