ELS MEUS ERRORS COM ESTUDIANT. ON I COM ESTUDIAR.

Estem acabant el curs, alguns alumnes estan obtenint bons resultats acadèmics, altres no. D'aquí a poc, quasi tots, hauran d'anar a l'institut. És important que els alumnes es coneguin com a estudiants, que sàpiguen quines són les mancances per poder prendre una decisió més o menys encertada segons les seves pròpies capacitats.


SESSIONS: 2 
CONTINGUT: Els meus errors com estudiant
OBJECTIUS
1. Conscienciar l'alumne de aquells errors que poden limitar els seus èxits escolars.
2. Promoure el descobriment dels errors propis en el desenvolupament del treball intel·lectual.
3. Afavorir el coneixement del tutor de les errades del seu grup-classe.
ACTIVITATS
1.1   Lectura/Resum i comentari del document “On són els errors dels estudiants?”
2.1   Emplenament del qüestionari “Els meus errors com estudiant”.
2.2    Autoavaluació del qüestionari i obtenció de conclusions personals.
3.1 Anàlisi dels qüestionaris per part del tutor.
RECURSOS
1. Document informatiu per a distribuir als alumnes o per a ser comentat pel tutor.
2. Qüestionari “Els meus errors com estudiant”.

1.DOCUMENT “ON SÓN ELS ERRORS DELS ESTUDIANTS?”
Des de fa diverses dècades molts autors demostren que en el
rendiment escolar d'un alumne influeix un ampli nombre de factors de diferent tipus.
Aquests factors podem agrupar-los en els següents grups:
FACTORS INTEL·LECTUALS
En aquest grup s'inclouen les capacitats i les aptituds, la intel·ligència en general. És evident que, en igualtat de condicions, rendeix més i millor un alumne ben dotat intel·lectualment que un altre limitat que no ha arribat a aconseguir un adequat nivell de desenvolupament intel·lectual.
FACTORS PSÍQUICS
A més dels factors de tipus intel·lectual, hi ha altres de tipus psicològic, que també tenen una decisiva incidència en el rendiment, com són: la personalitat, la motivació, l'autoconcepte, la capacitat d'adaptació, etc. És una dada evident que els fracassos escolars es donen amb més freqüència en alumnes que viuen problemes
emocionals o afectius, que tenen poca estabilitat emocional o que presenten fortes tensions internes, a causa de causes o circumstàncies personals o ambientals.
FACTORS DE TIPUS SOCI – AMBIENTAL
És molt important tenir en compte la influència negativa que pot exercir a l’ambient que envolta l'alumne: família, barri, amics, etc. És evident que el fracàs escolar és més gran entre els alumnes que pertanyen a grups socials amb menor nivell econòmic i cultural.
FACTORS PEDAGÒGICS
Dins dels factors pedagògics incloem tots aquells que fan referència al domini d'aprenentatges bàsics: comprensió lectora, velocitat lectora,
riquesa de vocabulari, automatismes del càlcul, metodologia d'estudi, etc.

CONCLUSIONS
Si volem trobar on són les causes que motiven el fracàs escolar
podem resumir-les en:
- Dificultats de comprensió per captar les explicacions dels professors o per comprendre els textos; dificultats per expressar el que es vol dir, tant de forma oral com escrita.
- No saber utilitzar un mètode adequat que afavoreixi la comprensió (exemple: memoritzar sense comprendre, no valer d'esquemes o resums, no ordenar adequadament les idees, etc.).
- Quedar-se amb dubtes per no atrevir-se a preguntar als professors o als companys, per no consultar enciclopèdies, etc.
- No fer aplicacions pràctiques o exercicis que obliguin a aplicar els que se sap en situacions reals.
- No memoritzar prou, aprenent els conceptes "agafats amb agulles" o no aprofundint prou en ells.
- Presentar els treballs poc ordenats, confusos, mal estructurats, sense claredat ni correcció, ...
- Dificultats per concentrar-se i dominar l'atenció tant en l'estudi personal, com en les explicacions dels professors.
- Manifestar actituds negatives i de rebuig cap al centre, els professors, les tasques escolars, etc.
A més dels aspectes assenyalats hi ha altres més profunds que afecten molt negativament a l'aprenentatge:
- La capacitat intel·lectual i les aptituds per a les diferents àrees d'aprenentatge: llengua, matemàtiques, ...
- La manera de ser, caràcter i personalitat ... Indubtablement el fracàs escolar afecta més a alumnes problemàtics, nerviosos, insegurs, inestables, ...
- La vida familiar i pautes educatives que han propiciat processos d'infantilisme, sobreprotecció, manca de control i exigència, problemes de relació entre pares i fills, etc.
- Un ambient social (colles, grups de diversió, ...) que vagin en contra dels interessos formatius i acadèmics dels alumnes.
- Finalment, també tenen una influència decisiva les actituds i opinions del col·legi envers l'alumne durant la seva trajectòria passada i present. Els alumnes menyspreats, ignorats, castigats o mancats d'una adequada relació amb els professors i els companys, rendeixen menys i són més propicis al baix rendiment.

2. QÜESTIONARI: "ELS MEUS ERRORS D'ESTUDIANT"
El més important és que contestis amb sinceritat. Ningú va a llegir les teves respostes si tu no ho permets. Has de contestar cada afirmació posant una creu (X) en la casella corresponent (SI, NO, ¿?), segons que t'identifiquis o no amb elles.




SESSIONS: 1 
CONTINGUT: On i com estudiar?
OBJECTIU
1. Aconseguir que cada alumne continuï reflexionant sobre la seva manera d’estudiar.
ACTIVITATS
1.1   Lectura i comentari de les recomanacions.
1.2   Emplenament individual dels factors o causes que intervenen en l’estudi.
RECURSOS
1. Document de lectura “On i com estudiar?
2. Taula “Factors o causes que intervenen en l’estudi”
 











1.1 ON I COM ESTUDIAR?
- En una habitació que disposis per a això, si pot ser del teu ús exclusiu, sense males olors, ben airejada i ventilada, ni amb molta calor ni amb fred, sense molèsties de sorolls, ni un altre tipus de distraccions (televisió, sala de jocs dels germans, ràdio, etc.).
- Tingues una taula de treball àmplia, en la que puguis tenir sobre tot el material que necessitaràs, sense altres objectes de distracció com revistes, jocs, adorns mòbils, etc.
- La llum que sigui preferiblement natural i si no és així que sigui blanca o blava i que procedeixi del costat contrari a la mà amb què escrius.
- Tant la taula com la cadira han d'estar en consonància amb la teva altura, ser còmodes però no en excés. La cadira ha de tenir suport i ser dura. L'excessiva comoditat et portarà a rendir menys i fins i tot a deixar d'estudiar, però amb la incomoditat passarà el mateix.
- Has de tenir cura molt la postura. Amb el tronc estirat i l'esquena recolzada al respatller de la cadira. A una distància al voltant de 30 cm. del llibre o apunts i si és possible que estiguin inclinats per un faristol o un altre objecte, això fa que la vista i els ulls no es cansin tan aviat.
- És molt important estar decidit a l'hora de posar-se a estudiar, intenta mentalitzar-te que aquest és el treball que has de fer i és millor fer-ho amb alegria i distensió que enfadats i sense ganes.
- És molt important que abans de posar-te a estudiar facis una reflexió sobre tot el que necessitaràs i el col·loquis o a la taula o a l'abast de la mà (diccionaris, llibres de consulta, bolígrafs, regles, enciclopèdies, etc).
- També és molt important que sàpigues que és el que vas a fer cada dia i tenir-ho tot planificat (però amb flexibilitat). Per això és molt convenient que facis un horari d'estudi diari però que ha de ser realista, tenint en compte les teves capacitats, realitzable i factible i també flexible i preparat per als imprevistos, on no només estigui reflectit el temps d'estudi sinó també el temps d'oci i descans. Recorda que cada hora has de descansar 10 minuts.
- A l'hora de fer el teu horari pensa quin és el millor moment per estudiar, segons les teves condicions, i sempre comença per les assignatures més fàcils per passar posteriorment a les més difícils i acabar amb altres també fàcils.
- Les hores de lleure també són importants, no t'oblidis d'elles.
- Has de dormir una mitjana de 8 a 10 hores, és fonamental per després rendir bé.

1.2 FACTORS O CAUSES QUE INTERVENEN EN L'ESTUDI.


FACTORS
CÓM ÉS?
CÓMO MILLORAR-LO?
Lloc d’estudi.



Taula i cadira.



Prestatge



Il·luminació.



Temperatura.



Soroll i Música.



Ventilació.


Distància dels ulls al llegir.

Postura Corporal.



Alimentació.



Hora d’estudi.



Materials necessaris





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada