PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE L'ESTUDI.


Saber estudiar és la primera condició que ha de posseir tot estudiant, ja que ningú realitza un treball ben fet ni obté rendiment del seu treball si no sap com fer-ho.
Saber estudiar comença per marcar un PLA que permeti tirar endavant les classes, els treballs, l'estudi i altres activitats, mitjançant un horari, el compliment farà que s'adquireixi l'hàbit d'estudi, tan necessari i útil per obtenir bons resultats i poder més tard seguir altres estudis d'especialització exercir amb èxit una professió.
Ordenar el treball de cada dia suposa programar no només el temps que es dedicarà a fer deures, sinó també el temps que es dedicarà al que pròpiament és l'estudi i els períodes de descans i oci.
 

SESSIONS: 3 
CONTINGUT: Planificació i organització de l’estudi
OBJECTIU
1. Aconseguir que cada alumne comprengui la importància de la planificació i l’organització a l’hora d’estudiar.
ACTIVITATS
1.1   Lectura i comentari del document “Planificació d’una sessió d’estudi”.
1.2    Emplenament individual de l’horari organitzat d’una sessió d’estudi.
1.3    Emplenament individual de l’horari setmanal d’estudi.
RECURSOS
1.  Document de lectura “Planificació d’una sessió d’estudi”.
2. Quadre “Organització d’una sessió d’estudi”.
3. Quadre “Horari setmanal d’estudi”.















1. LECTURA: PLANIFICACIÓ D’UNA SESSIÓ D’ESTUDI
A. Avantatges de planificar l'estudi:
1. Estalvia temps i energies, dosificant l'esforç en funció de les lleis de l'aprenentatge.
2. Crees en tu un hàbit o costum i d'aquesta manera et costa menys posar-te a estudiar i et pots concentrar amb més facilitat.
3. Augmenta la teva motivació ja que a l’acabar el teu horari diari de treball sentiràs la satisfacció del deure complert i això t'animarà la vegada següent.
4. Si racionalitzes el teu temps no tindràs necessitat de recórrer a les estretors finals ni a les sessions de "empolle" abans de l'examen.
B. Per planificar una sessió d'estudi:
• Procura tenir un horari fix d'estudi començant tots els dies a la mateixa hora.
• Procura tenir un horari continu, evitant els salts (una estona a la tarda i un a la nit). Si ho fas en dues vegades et resultarà més difícil concentrar-te i perdràs molt temps preparant els materials.
• Introdueix descansos per evitar la fatiga i la interferència en la memòria entre els coneixements d'assignatures diferents.
Exemple:

Tasca o àrea

Temps
Estudi
Descans
Primera
40 minuts
5 minuts
Segona
30 minuts
10 minuts
Tercera
20 minuts
15 minuts

• Tampoc facis descansos de més de 15 o 20 minuts perquè perdràs la concentració i et costarà més motivar per començar a estudiar de nou.
• Per establir l'ordre de les activitats és millor:
- Començar per assignatures o tasques de dificultat intermèdia
- Seguir amb les més difícils
- Finalitzar amb les més fàcils
• Cal planificar tot el que es vagi a fer:

- Exercicis i tasques
- Passar apunts
- Lectura
- Resoldre qüestions i preguntes
- Elaborar esquema
- Fer un resum
- Memoritzar
- Repassar

 2. QUADRE ORGANITZACIÓ D'UNA SESSIÓ D'ESTUDI

Organització d’una sessió d’estudi
DATA:
HORA DE COMENÇAMENT:
Tasques i descansos
Hora d’inici
Hora final
Temps total
 1.




2.




3.




4.




5.




6.




7.




8.




HORA DE FINALITZACIÓ:
 


3.  HORARI SETMANAL D'ESTUDI
1. Càlcul del temps setmanal d'estudi
Quant de temps creus que has de dedicar setmanalment a l'estudi (sense incloure els deures)?
- De dilluns a divendres: ________
- Cap de setmana: ________
- Total: ________
Ara reparteix el temps setmanal d'estudi entre les diferents àrees, segons el grau de dificultat i importància que tenen per a tu.



ÀREES
Hores setmanals de classe
Grau de dificultat de 1 a 5
Grau d’importància d’1 a 5
Temps d’estudi setmanal
Dies de la setmana



































































2. Elaboració de l'horari setmanal d'estudi
Un cop has determinat el temps que dedicaràs a l'estudi setmanal, i comprenent que has de treballar totes les matèries, elabora el teu horari setmanal, indicant el temps que vas a ocupar diàriament amb cada activitat (tasques o estudi) i les àrees que, d'acord amb l'horari de classes, vas a treballar cada dia.

Recorda que a més de fer els deures i treballs que et demanin en cada àrea hauries dedicar tots els dies un temps a l'estudi. L'estudi pot consistir en llegir, comprendre i memoritzar el contingut dels temes corresponents, subratllar i elaborar un esquema o un resum, tornar a fer els exercicis o preguntes que has resolt en el quadern per comprovar que comprens i recordes la informació, completar les notes que has pres a classe envers informació del llibre o d'altres fonts de consulta, tractar de respondre a preguntes que tu mateix et plantegis i que et podria formular el mestre en un examen, etc.
 
I, per últim, no t’oblidis de tenir en compte l’horari de les activitats extraescolars que facis per poder elaborar un horari real.


DILLUNS
DIMARTS
DIMECRES
DIJOUS
DIVENDRES
Dissabte
Diumenge
3:30






4:00






4:30






5:00






5:30






6:00






6:30






7:00






7:30






8:00






8:30






 


Recorda:
1. Porta al dia els estudis per evitar les angúnies els dies previs a les avaluacions.
2. Procura començar per les assignatures que et resulten més difícils. Si les deixes per al final el teu rendiment serà pitjor en elles i perdràs la motivació.
3. Procura disposar un horari fix d'estudi, començant cada dia a la mateixa hora. Es convertirà en un costum i et costarà menys esforç posar-t'hi.
4. És recomanable repartir el temps de manera equilibrada al llarg de la setmana, estudiant tots els dies una mica per no trencar l'hàbit.
5. Aprofita també una estona del dissabte o del diumenge
6. Els dies que tinguis pocs deures aprofita per repassar o per avançar en treballs que has programat per al cap de setmana.
7. Introdueix descansos de 5-10 minuts per evitar la fatiga i la interferència en la memòria entre els coneixements d'assignatures diferents.
8. Procura acabar la teva sessió d'estudi abans de posar-te a fer altres activitats més agradables com veure la TV, practicar esport, etc. Aquestes activitats han de constituir per a tu un premi que t'atorgues per un treball ben fet.

COMENTARIS


La planificació que realitza l'alumnat ha de ser revisada periòdicament pel tutor i fins i tot pels pares de l'alumne.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada