REALITZACIÓ DE TREBALLS: INDIVIDUALS I EN GRUP



Poques vegades els treballs són prou valorats pel alumnat. Para molts estudiants fer un treball resulta un esforç ímprobe, un "martiri xinès". Es pregunten per la seva utilitat, no saben per on començar, totes són dificultats i acostumen a deixar-lo per a última hora.
Però, d'una manera o altra, hem d'enfrontar al fet que necessitem fer treballs com una de tantes tasques escolars. Per això convé que els alumnes reflexionin sobre la importància i el valor que tenen en el nostre procés d'aprenentatge.
D'una banda, juntament amb els controls i exàmens constitueixen un mètode d'avaluació que col·labora eficaçment amb l'estudi. Molts alumnes no repassarien ni ampliarien els temes de classe si no haguessin de realitzar controls i treballs. D'altra banda, els requisits necessaris per elaborar un bona feina com són: la reflexió, l'anàlisi personal, la consulta, la creació ... fan d'aquesta tasca escolar una "veritable tècnica d'estudi que contribueix a la nostra autèntica formació intel·lectual".

SESSIONS: 3 
CONTINGUT: Realització de treballs
OBJECTIUS
1. Conèixer els avantatges de fer d'una forma correcta els treballs monogràfics.
2. Conèixer els tipus de treballs així com el procés per realitzar-los de forma correcta. 
3. Que els alumnes prenguin consciència de la importància que té saber abordar les activitats en grup.
4. Donar a conèixer una forma de treballar en grup.
5. Observar com funcionin els grups.

ACTIVITATS
1.1   Comentari sobre els objectius de les sessions.
1.2   Resposta a preguntes realitzades i a altres proposades pels alumnes.
1.3   Lectura i comentari de les avantatges d’aquesta tècnica.
2.1 Lectura i explicació dels diferents tipus de treballs.

RECURSOS
1. Document de lectura: Avantatges dels treballs.
2. Document de lectura: Tipus de treballs.
3. Document de lectura: Procés de realització.
4. Full de planificació.
5. Document de lectura: Treball en equip.
  























AVANTATGES DELS TREBALLS
I. Milloren el PROCÉS D'ESTUDI PERSONAL
- Organització d'idees
- Pràctica d'expressió
- Comprensió
- Assimilació de temes
- Record
II. Desenvolupen la HABILITAT PER TASQUES INTEL·LECTUALS
- Investigació
- Consulta
- Crítica
- Creativitat
III. Ajuden a l'AVALUACIÓ DEL RENDIMENT
- Repàs
- Pràctica d'exàmens
- Qualificació
- Autoavaluació

TIPUS DE TREBALLS
I. Segons la MODALITAT D’EXPRESSIÓ
- ORAL
- ESCRIT
- AUDIOVISUAL
- MIXT
II. Segons l'OBJECTIU que es pretén
- INFORME
- TREBALL MONOGRÀFIC
- COMENTARI
- TREBALL DE CAMP
- TREBALL INTERDISCIPLINARI
III. Segons el nombre de Autors
- INDIVIDUAL
- D'EQUIP

EL PROCÉS PER ELABORAR UN TREBALL
El procés per a la realització de qualsevol treball ha de passar per plantejar interrogants davant de tres qüestions QUE, QUAN i COM.
QUE:
- Què em demanen que faci exactament?
- Què conec sobre el tema?
- ¿De quines fonts d'informació disposo?
QUAN:
- Quin termini de temps tinc?
- Com planificar la feina?
- Quan puc elaborar-lo, a casa o a classe?
COM:
- Com ordenar les idees en un guió o esquema inicial?.
- Puc fer el treball en equip?
- Com he de presentar-lo?
- Puc triar el tipus de treball i la forma de presentar?
FASES DEL PROCÉS
1r Comprensió de la tasca.
2n Recollida de dades.
3r Planificar el treball.
4t Elaborar el treball
5è Control

CONTINGUT GENERAL
I. Coberta o portada: A la part superior es col·loca el nom del Centre
i l'Assignatura. A la part central el títol del treball i en la part
inferior el nom de l'autor o autors.
II. Esquema inicial o índex. Es col·loca al començament del treball per facilitar la trobada amb la temàtica del mateix. Ha de contenir els títols i subtítols.
III. Introducció. Es fa una presentació del treball on de forma molt
resumida s'abordi els aspectes principals en què es basa el treball.
IV. Desenvolupament. Constitueix la part essencial. En ella van recollides les capítols o apartats.
V. Conclusió. Es recullen les conclusions del treball recapitulant tot que s'ha dit en el tema.
VI. Bibliografia. S'escriuen els llibres utilitzats per realitzar el treball.
Una manera de fer-ho és: cognoms de l'autor, inicials del seu nom, any de publicació del llibre, Títol del llibre, Editorial i Ciutat on
va editar-se.





EL TREBALL EN EQUIP
Als nostres alumnes els costa molt treballar en grup, no es respecten, no comparteixen responsabilitats, no aborden la tasca de forma ordenada. Açò passa a vegades per alt grau d'egocentrisme que té en aquestes edats, els resulta complicat posar-se al punt de vista dels altres. També passa que estem acostumats a fomentar actituds competitives (la societat, per descomptat, també ho és) en comptes d'actituds cooperatives per buscar les solucions en grup. Amb aquesta sessió intentarem donar algunes orientacions per treballar en grup.

MÈTODE PER ESTUDIAR UN PROBLEMA EN GRUP
1. Investigar els fets
És a dir, analitzar la realitat de la qual es parteix. Per a això la clau està a fer-se aquestes preguntes: Què ...? Qui ...? On ...? Quan ...? Com ...?
2. Delimitar el problema
La pregunta que, com a grup, s'ha de fer en aquesta fase del treball és la següent: En què consisteix exactament el problema? , Quines són els seus termes?
3. Analitzar les causes
El grup procedeix després a una anàlisi rigorosa i exhaustiva de les causes del problema. És una etapa ingrata, però absolutament necessària per donar amb les solucions més encertades posteriorment.
La pregunta-clau en aquesta fase del mètode és: Per què estan així les coses? Què factors o quines causes influeixen en la situació?
4. Buscar la millor solució
El procés de recerca de solucions implica els següents passos:
a) imaginar totes les possibles solucions al problema, fomentant al màxim la creativitat del grup;
b) analitzar els pros i contres de cadascuna d'elles; i determinar quina o quines són les millors solucions, a judici del grup.
La pregunta-clau al voltant de la qual s'organitza aquesta fase del treball és: Què fer? Quina solució té el problema?
5. Preparar l'acció
És a dir, determinar quines accions concretes cal emprendre i repartir les responsabilitats entre els membres del grup. Es tracta, per acabar, de respondre a la pregunta: Com fer?, Quines accions cal emprendre?
De què es responsabilitza cadascun?

Problema:
«S'ha comès un assassinat, fins ara inexplicable. Certes pistes poden ajudar a l’aclariment de la mort. Aquesta serà la tasca que ara us encomana la policia. El grup ha d’esbrinar:
- El nom de l'assassí.
- L'arma.
- L'hora en què es va cometre l'assassinat.
- El lloc.
- El motiu.
Pistes.
1. La Sra. Hernández havia estat esperant al hall de la porteria de l'edifici a que el seu home deixés de treballar.
2. L'ascensorista va deixar la feina a les 12,30 de la matinada.
3. El cadàver de Jordi Roig va ser trobat al parc.
4. El cadàver de Jordi Roig va ser trobat a la 1,20 de la matinada.
5. Segons l'informe del forense Jordi Roig havia estat una hora mort quan va ser trobat el seu cadàver.
6. La Sra. Hernández no va veure a Jordi Roig abandonar l'edifici per la porteria quan ella estava esperant.
7. Taques de sang corresponents al tipus de les de Jordi Roig van ser trobades en el garatge del soterrani de l'edifici.
8. La Policia no va poder localitzar a José Pérez després de la mort.
9. Sang del mateix tipus de la de Jordi Roig va ser trobada a la moqueta del passadís de l’apartament de José Pérez.
10. Quan va ser descobert, el cadàver de Jordi Roig tenia una ferida de bala a la cama i una ferida de ganivet a l'esquena.
11. José Pérez va disparar a un intrús al seu apartament a mitjanit.
12. Jordi Roig havia gairebé arruïnat els negocis de José Pérez arrabassant als seus clients amb enganys i falsedats.
13. L'ascensorista va dir a la policia que ell havia vist a Jordi Roig a les 12,15 de la matinada.
14. La bala treta de la cama de Jordi Roig era de la pistola de José Pérez.
15. Només una bala s'havia disparat de la pistola de José Pérez.
16. L'ascensorista va dir que Jordi Roig no semblava ferit greument.
17. Un ganivet va ser trobat al garatge del soterrani de l'edifici sense cap empremta digital.
18. Hi havia taques de sang a l'ascensor.
19. La Sra Hernández havia estat bona amiga de Jordi Roig i havia visitat en ocasions l’apartament d'ell.
20. L’home de la Sra Hernández estava gelós d'aquesta amistat.
21. L’home de la Sra Hernández no va aparèixer al hall de la porteria
a les 12,30 del matinada, a la fi de la jornada normal de treball. Ella va haver de tornar sola a casa i ell va arribar més tard.
22. A les 12,45 de la matinada, la Sra Hernández no va poder trobar el cotxe del seu home al garatge del soterrani de l'edifici on treballava.
23. La nit de l'assassinat plovia copiosament.
24. El matrimoni Hernández tenia forts problemes econòmics.

Intentar treballar en grup per resoldre el problema que es presenta  d'aquesta manera:
Primer pas
1. Es divideix la classe per grups de forma aleatòria (un criteri pot ser els que estan més pròxims).
2. Seguidament la tutora adverteix de les regles del joc als grups:
«Us vaig a repartir una sèrie de dades al voltant d'un problema. El vostre treball consisteix a estudiar tots els aspectes d'aquest problema i arribar a les solucions que us demanen Cap de les dades és fals. No obstant això, sí que pot haver alguna dada irrellevant, és a dir que sent real no tingui cap valor per al que vosaltres heu de resoldre.
Podeu organitzar-vos de la manera que millor us sembli per solucionar el problema en el menor temps possible».
3. La tutora reparteix algunes pistes a cada membre del grup. Si les pistes del problema escollit són poques, pot afegir alguna irrellevant o bé repetir la mateixa dues vegades en diferent ordre gramatical.
4. Si al cap de 40 minuts no han acabat la resolució de l'exercici es talla i, es pot donar la solució o bé que continuïn a casa però amb la condició que tot el grup es reuneixi, no serveix treballar de forma individual.
5. Després de donar la solució, s'analitza el procés segons el pas 2
Segon pas
El que ha passat:
- Com s'ha organitzat el grup?
- Els mitjans que ha usat han estat els més eficaços?
- Quins altres mitjans es podrien haver usat?
- Hi ha hagut alguna persona que moderés la reunió? I algú que fes de secretari i recollís les dades que anaven aportant els altres?
- Si n'hi ha hagut, els ha nomenat el grup o han actuat en aquest paper per iniciativa pròpia?
- S'han posat en comú totes les pistes? S'han atès totes per igual o
alguna ha passat desapercebuda? Per què?
- Al vostre criteri quina organització hauria ajudat a resoldre el problema amb una major rapidesa?
A nivell d'actituds
- Quina ha estat la capacitat d'escolta dels membres del grup?
- Han parlat tots alhora? Hi ha hagut persones que s'han inhibit?
- Hi ha hagut subgrups que comentaven entre si però sense intercanviar amb la resta? ...
- Algun membre del grup ha convidat a parlar a aquells que participaven poc?
- S'han atès realment les pistes dels altres o cadascú estava centrat en les seves?
- Algú ha acaparat de tal manera el temps que semblava que volia resoldre ell sol el problema, sense que li importés el que els altres li seguissin en el seu raonament?
- En què podria haver millorat aquest grup?
- Quines situacions similars, tant a nivell d'actituds com d'organització, solen donar-se en els grups de treballs escolars?




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada