Llegir no consisteix en la simple traducció dels grafemes d'un text
donat, sinó en captar
i comprendre el seu significat,
descobrint i valorant
la informació escrita. Aconseguir
que els alumnes interpretin un escrit (sent capaços d'expressar en el seu propi vocabulari) és la
pretensió d'aquestes sessions, alhora que exercitar una tècnica indispensable
dins i fora del
context escolar.
SESSIONS:10
|
CONTINGUT: La lectura
|
OBJECTIU
1. Introduir a l'alumne en l'estudi de les
tècniques de Treball Intel·lectual Bàsiques.
2. Facilitar els passos a seguir en abordar la
lectura comprensiva.
3. Aprendre a localitzar les idees principals i
secundàries d'un text, descobrint l'estructura lògica del seu contingut.
4. Saber utilitzar el diccionari.
5. Mesurar la velocitat i la comprensió lectora.
6. Comprendre la importància de la fixació
ocular.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Pluja d’idees sobre els avantatges d’una
bona comprensió lectora.
2.1 Lectura i explicació dels passos que el
bon lector porta a terme quan s'enfronta a un text.
3.1 Lectures 2, 3 i 4. Comentaris sobre aquestes.
4.1 Ús del diccionari.
5.1 Realització d’una prova per mesurar la
velocitat i la comprensió lectora.
6.1 Activitats per a la fixació ocular i
facilitar la lectura.
|
|
RECURSOS
1. Passos necessaris per abordar la lectura
comprensiva.
2. Actituds a tenir en compte davant la
lectura.
3. Com millorar la velocitat lectora.
4. Millora de la comprensió lectora.
5. Lectura/prova: Millorem la nostra lectura
I.
6. Activitats: Millorem la nostra lectura II.
|
1.PASSOS PER ABORDAR LA LECTURA COMPRENSIVA
A l'hora d'enfrontar-nos a un text hem de
donar una sèrie de passos:
1. Prelectura o lectura exploratòria: que consisteix a fer una primera lectura ràpida per assabentar-nos de què es tracta. En aquest primer pas aconseguirem:
1. Prelectura o lectura exploratòria: que consisteix a fer una primera lectura ràpida per assabentar-nos de què es tracta. En aquest primer pas aconseguirem:
Un
coneixement ràpid del tema.
Formar
l'esquema general del text on inserirem les dades més concretes obtingudes en
la segona lectura.
Començar
l'estudi d'una manera suau de forma que anem entrant en matèria amb més
facilitat.
A més
pot servir també per donar un cop d'ull als teus apunts abans d'anar a classe i
així:
-
connectar
abans amb l'explicació del professor, costant-te menys atendre i assabentant-te
del tema.
-
Posar-te
de manifest els dubtes que aclariràs a classe, i prendre els apunts amb més
facilitat.
2. Lectura comprensiva:que
consisteix a tornar a llegir el text, però més a poc a poc, paràgraf a
paràgraf, reflexionant sobre el que llegim. D'aquesta manera entendràs millor
el tema a estudiar, de manera que et serà molt més fàcil assimilar i aprendre.
3. Ampliar vocabulari: per ampliar el
vocabulari cal que treballis amb sinònims i antònims. Busca al diccionari les
paraules que no coneguis.
2. ACTITUDS A TENIR EN COMPTE DAVANT LA LECTURA
Que he de fer quan llegeixo?
1. Centra l'atenció en el que estàs
llegint, sense interrompre la lectura amb preocupacions alienes al llibre.
2. Tingues Constància. El treball intel·lectual
requereix repetició, insistència. El lector inconstant mai arribarà a ser un
bon estudiant.
3. Has de mantenir-te actiu davant la
lectura, cal llegir, rellegir, extreure l'important, subratllar, esquematitzar,
contrastar, preguntar-se sobre allò que s'ha llegit amb la ment activa i
desperta.
4. No adoptis prejudicis davant de certs
llibres o temes que vagis a llegir. Això et possibilita aprofundir en els
continguts de forma absolutament imparcial.
5. En la lectura apareixen dades, paraules,
expressions que no coneixem el seu significat i ens varem quedar amb el dubte,
això bloqueja el procés d'aprenentatge. Per tant, no siguis mandrós i busca al
diccionari aquelles paraules que no coneguis el seu significat.
3. COM MILLORAR LA VELOCITAT LECTORA
- Per augmentar la velocitat lectora hem de
partir dels fonaments del que és llegir. En llegir els nostres ulls van
movent-se a base de salts o fixacions en què s'agrupen una o diverses paraules.
Per tant, per augmentar la velocitat el que hem de pretendre és fer el menor
nombre de fixacions possibles en cada línia per així en una sola fixació
abastar el major nombre de paraules possibles. Podem veure millor això en un
exemple:
"A
les platges / de tots els mons / es reuneixen els nens /
El cel infinit / s'encalma / sobre els seus caps; / l'aigua /
Impacient, s'esvalota. / A les platges de tots els mons /
els nens es reuneixen, / cridant i ballant "(Brunet 1988, pag.93)
El cel infinit / s'encalma / sobre els seus caps; / l'aigua /
Impacient, s'esvalota. / A les platges de tots els mons /
els nens es reuneixen, / cridant i ballant "(Brunet 1988, pag.93)
(Els espais entre barres són el grup de
paraules que es perceben d'un sol cop de vista, fixació, per un lector normal)
- Intenta practicar tot el que puguis amb
textos que t’atreguin, encara que s’ha de reconèixer que la poesia pot
ajudar-te a millorar la velocitat, ja que les frases i línies són més curtes.
- També podem augmentar la velocitat
lectora de la següent manera:
Tria
tres pàgines seguides d'un llibre que et motivin i que estiguin més o menys
igual plenes de text.
El
primer full l'has de llegir a la velocitat que normalment ho facis, però
procurant entendre el que llegeixes.
La
segona fulla, a continuació, la llegeixes a la major velocitat possible, sense
preocupar-te en entendre el que llegeixes o si et saltes paraules i sense
tornar enrere.
Finalment,
la tercera fulla la llegeixes a la major velocitat que puguis, però aquesta
vegada assegurant que entens el que llegeixes i seguint les pautes de les que
parlàvem abans de les fixacions i de procurar no tornar enrere (un dels majors
problemes dels lectors lents).
En
acabar de llegir la tercera fulla apuntes el temps que et va portar aquesta
última. Aquest exercici el has de fer cinc dies a la setmana durant 3 setmanes.
Si veus que no augmenta la velocitat, repeteix aquest tipus d'exercici o prova la tècnica següent.
Col·loca
una postal sota la línia que llegeixes, tractant d'anar augmentant
progressivament la rapidesa de la lectura i llegint cada línia amb només tres o
quatre fixacions, segons la seva longitud.
4. MILLORA DE LA COMPRENSIÓ LECTORA
Podem passar a parlar ara d'un mètode, més
que d'una tècnica, de millora de la comprensió lectora. El mètode EPL2R respon
a un estil més minuciós i detallat de la lectura que la pots fer servir com a
mètode d'estudi.
Cada lletra del grup EPL2R respon a la
inicial de cinc passos que es proposen en la lectura de qualsevol text:
- Exploració: consisteix a saber de què va
el text abans de posar-nos a treballar en ell. Fes una primera lectura ràpida
per agafar una petita idea que va.
- Preguntes: en aquesta fase ens plantegem
una sèrie de preguntes, fonamentals a prop del text que creiem que hem de saber
respondre després de la lectura. Podem transformar en preguntes els
encapçalaments i títols.
- Lectura: aquesta és la fase pròpia de la
lectura, que ha de ser amb el ritme propi de cada un, fent una lectura general
i buscant el significat del que es llegeix. Si cal, busca al diccionari les
paraules que desconeixes. En una sessió d'estudi aquí introduiríem el
subratllat, les notes al marge, etc.
- Respostes: un cop acabada la lectura
analítica anterior, passa a contestar les preguntes que et plantejaves
anteriorment i si cal fes-te alguna pregunta més específica, concreta o puntual
sobre el text i el seu contingut.
- Revisió: consisteix en una lectura ràpida
per revisar el text, o tema, llegit. Es veuen els punts que no van quedar clars
i es completen les respostes. Aquí, en una sessió d'estudi, introduiríem els
esquemes i resums.
5. MILLOREM LA NOSTRA LECTURA I.
En aquest exercici anem a comprovar la teva
velocitat lectora. Hauràs de llegir el text el més ràpid que puguis, sense
cometre errors i tenint en compte que has de comprendre el que llegeixes per
poder contestar unes preguntes que et farem al final de la lectura. La teva
tutora et donarà la senyal per començar la lectura.
TEXT
Va ajustar les amarres dels rems als porres i tirant endavant contra els rems va començar a remar, sortint del port en la foscor. Hi havia altres bots d'altres platges que sortien al mar i el vell sentia submergir les pales dels rems i empènyer encara no podia veure'ls ara que la lluna s'havia ocultat darrere de les llomes.
A vegades algú parlava en un bot. Però en
la seva majoria els bots anaven en silenci, excepte per la remor dels rems. Es
van desplegar després d'haver sortit de la boca del port i cada un es va
dirigir cap a aquella part de l'oceà on esperava trobar peixos. El vell sabia
que s'allunyava molt de la costa i va deixar enrere l'olor a terra i va entrar
remant al net olor matinal de l'oceà. Va veure la fosforescència dels sargassos
a l'aigua mentre remava sobre aquella part de l'oceà que els pescadors anomenen
el gran forat perquè es produïa una sobtada fondalada de set-centes braces, on
es congregava tota mena de peixos a causa del remolí que feia el corrent contra
les escabroses parets del llit de l'oceà. Hi havia aquí concentracions de
gambetes i peixos de carnada i de vegades rajades de calamars en els forats més
profunds i de nit s'aixecaven a la superfície on tots els peixos rondaires es encebaven
en ells.
En la foscor el vell podia sentir venir al
matí i mentre remava sentia el tremolós remor dels peixos voladors que sortien
de l'aigua i el xiuxiueig que els seus rígides ales feien solcant l'aire en la
foscor. Sentia una gran atracció pels peixos voladors que eren els seus
principals amics en l'oceà. Sentia compassió per les aus, especialment les
petites, delicades i fosques orenetes de mar que caminaven sempre volant i
buscant i gairebé mai trobaven, i va pensar: les aus porten una vida més dura
que nosaltres, excepte les rapinyaires i les grans i fortes. Per què hauran fet
ocells tan delicats i tan fins com aquestes orenetes de mar quan l'oceà és
capaç de tanta crueltat? El mar és dolç i bonic. Però pot ser cruel,. i s'enfelloneix
tan sobtadament, i aquests ocells que volen picant i caçant, amb les seves
tristes veuetes són massa delicats per a la mar.
Deia sempre la mar. Així és com li diuen en
català quan la volen. A vegades els que la volen parlen malament d'ella, però
ho fan sempre com si fos una dona.
Alguns dels pescadors més joves, els que
usaven boies i flotadors per a les seves llinyes i tenien bots de motor
comprats quan els fetges de tauró es cotitzaven alts, empraven l'article
masculí, li deien el mar. Parlaven del mar com d’un contendent o lloc, o fins i
tot un enemic. Però el vell el concebia sempre com pertanyent al gènere femení
i com una cosa que concedia o negava grans favors, i si feia coses perverses i
terribles era perquè no podia posar-hi remei. La Lluna, pensava, l'afectava el mateix que a una dona.
Remava ferma i tot seguit i no li costava
un esforç excessiu perquè es mantenia en el seu límit de velocitat i la superfície de l'oceà era plana,
excepte pels ocasionals remolins del corrent. Deixava que el corrent fes un
terç de la seva tasca i quan va començar a clarejar va veure que es trobava ja
més lluny del que havia esperat estar a aquesta hora.
«Durant una setmana -va pensar-, he treballat en les profundes fondalades, i no vaig fer res. Avui treballaré allà on hi ha les taques de bonics i albacras i potser hagi un peix gran amb ells».
«Durant una setmana -va pensar-, he treballat en les profundes fondalades, i no vaig fer res. Avui treballaré allà on hi ha les taques de bonics i albacras i potser hagi un peix gran amb ells».
Abans que es fes realment de dia havia tret
les seves carnades i estava derivant amb el corrent. Un esquer arribava a una
profunditat de quaranta braces. El segon a seixanta-cinc i el tercer i el quart
descendien allà fins l'aigua blava a cent i cent vint braces.
Cada esquer penjava cap avall amb l'asta o
tija de l'ham dins del peix que servia de carnada, sòlidament cosit i amarrat, tota la part sortint de
l'ham, la corba i el garfi, estava recoberta de sardines fresques. Cada sardina
havia estat empalat pels ulls, de manera que feien semigarlanda en l'acer que
sortia. No hi havia cap part del ham que pogués donar a un gran peix la
impressió que no era una cosa saborós i d'olor desitjable.
Ernest Hemingway "El
vell i el mar" Booket
PRACTICA
A CASA AMB AQUEST I AMB ALTRES TEXTOS AMB ALGÚ QUE TOME EL TEMPS AMB UN
CRONÒMETRE. NO OBLIDIS QUE DESPRÉS DE PRACTICAR HAS DE FER LECTURA SILENCIOSA!
Contesta les següents qüestions:
1. Què va veure a l'aigua mentre remava
sobre aquella part de l'oceà que els pescadors anomenen el gran forat?
a) Els peixos voladors.
b) La fosforescència dels sargassos.
c) Les delicades i fosques orenetes.
2. Quant mesurava el gran forat que es
produïa per la sobtada fondalada?
a) Cinc-centes braces.
a) Cinc-centes braces.
b) Sis-centes braces.
c) Set-centes braces.
3. Què sentia el vell mentre remava?
a) La remor de les gavines.
b) La remor dels peixos voladors.
c) La remor de les delicades i fosques
orenetes.
4. Per què sentia gran atracció el vell?
a) Per les delicades i fosques orenetes.
b) Per les aus petites.
c) Pels peixos voladors.
5. Quan es van desplegar els vaixells?
a) En la gran fondalada.
b) Després de sortir de la boca del port.
c) En alta mar.
6. Quins animals es congregaven en el
remolí que feia el corrent?
a) Peixos de totes classes.
b) Seitons i sardines.
c) Gambetes i peixos de carnada.
7. Què es preguntava el vell?
a) Per què hauria tants peixos voladors.?
b) Per què haurien fet ocells tan delicats?
c) Per què es produïa el forat?
8. Quin nom usaven els pescadors més joves
per cridar l'oceà?
a) El mar.
b) Els mars.
c) La mar.
9. El vell deixava que el corrent fes ...
a) Una cambra de la seva feina.
b) Un terç del seu treball.
c) Un cinquè de la seva feina.
10. On havia treballat el vell durant la
setmana?
a) En el lloc on estaven les taques de
bonic i albacras.
b) En les profundes fondalades.
c) En alta mar.
Velocitat
lectora: Nombre de
paraules llegides / Temps en segons
Multiplicar per 60
per convertir en paraules per minut.
Control de la velocitat lectora.
Per a
això en la pissarra, la tutora, escriurà
nombres que representin els segons de 10 en 10 a partir de 120. Se li
donen les instruccions
a l'alumnat perquè faci una lectura ràpida però comprenent
el que llegeixen per tal de que puguin contestar
unes qüestions sobre la mateixa.
La tutora anirà marcant a la pissarra un nombre cada 10”. L’alumne que acaba la lectura anota el nombre que la tutora assenyala a la pissarra en aquest moment. Per calcular la velocitat lectora es divideix el nombre de paraules pel nombre de segons empleats. Per tal de transformar-la en paraules per minut es multiplica per 60.
La tutora anirà marcant a la pissarra un nombre cada 10”. L’alumne que acaba la lectura anota el nombre que la tutora assenyala a la pissarra en aquest moment. Per calcular la velocitat lectora es divideix el nombre de paraules pel nombre de segons empleats. Per tal de transformar-la en paraules per minut es multiplica per 60.
El
text anterior conté 734 paraules.
AVALUACIÓ
DE LA LECTURA
Nivell
alt> 180 i entre 8 i 10 qüestions encertades.
Nivell
mitjà 140-179 i entre 5 i 7 qüestions encertades.
Nivell
baix 110-139 i entre 3 i 4 qüestions encertades.
Molt baix
<110 i entre 0 i 2 qüestions encertades.
Solucions
a les qüestions de
comprensió de la lectura:
1.
b / 2. c / 3. b / 4. c / 5. b / 6. c / 7. b / 8. a / 9. b / 10. b
6. MILLOREM LA NOSTRA
LECTURA II.
Quan llegim un text els ulls avancen
a petits salts. Si vols llegir
molt més ràpid has
d'intentar fer el mínim de
fixacions dels ulls en cada línia. A continuació farem un exercici progressiu
perquè ampliïs la
teva visió en la lectura. Has de
llegir cada paraula d'un sol
cop d'ull. Busca el
significat d'aquelles paraules
que no coneguis. Llegeix primer en vertical i
després en horitzontal.
En el següent exercici fixa la teva vista en
el punt i llegeix la frase que està per sobre sense moure els ulls.
No oblidis practicar aquests exercicis
a casa!
COMENTARIS
1. La prova de l’avaluació de la velocitat
lectora començarà amb l’explicació per part de la tutora dels objectius de l'activitat i els avantatges d'una bona lectura.
2. La Tutora realitzarà l'avaluació de la velocitat lectora. Aquesta
serà l'avaluació
inicial. Un cop acabada la lectura es contesta a les qüestions i es fa la
correcció d'aquesta. El mestre de l'àrea de Llengua podria comprovar
posteriorment la velocitat lectora amb una lectura individual de cada alumne.
3. S'introdueix la tècnica de "visió de la part superior" i l'alumnat realitza els exercicis del full de treball.
inicial. Un cop acabada la lectura es contesta a les qüestions i es fa la
correcció d'aquesta. El mestre de l'àrea de Llengua podria comprovar
posteriorment la velocitat lectora amb una lectura individual de cada alumne.
3. S'introdueix la tècnica de "visió de la part superior" i l'alumnat realitza els exercicis del full de treball.
4. S'insistirà l'alumnat perquè practiqui a casa els exercicis realitzats
a la sessió de tutoria.
D’altra banda en les activitats de “Millorem
la nostra lectura II”, la tutora, mitjançant el full de treball de l’alumne, explicarà
com es fa la fixació ocular a la lectura. Insistirà en la necessitat de no llegir
síl·laba a síl·laba, ni inclòs paraula per paraula. S’ha d’intentar realitzar
el mínim de fixacions en cada línia. La tutora ha de destacar la importància de
fer la fixació a la part superior de la línia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada