PRESA I REDACCIÓ D'APUNTS


Prendre apunts consisteix a registrar per escrit de forma sintètica les idees i les dades més importants d'una exposició oral que estem escoltant, però s'ha de tenir en compte que per pendre notes quan els mestres estan explicant a classe no és fàcil, sobre tot a nivell de primària i, per tant s'ha de conscienciar als mestres que aquesta tasca s'ha d'entrenar al igual que la resta. 

Entre els avantatges que aporta, es poden citar els següents:
- Fa més actiu el treball escolar.
- Desenvolupa les capacitats d'atenció, anàlisi i síntesi, agilitat mental, etc.
- És una tècnica que es pot transferir a altres camps: conferències, entrevistes, espectacles, viatges, etc.
- Evita errors de memòria en deixar constància escrita del que escolta.
- Ens permet tenir per escrit allò que el mestre ha dit i no està en els llibres.
- Facilita l'estudi i, sobretot, el repàs.

Però els mestres han de conèixer que per iniciar l'aprenentatge de la presa d'apunts, els alumnes necessiten:
- Un bon nivell de comprensió oral.
- Capacitat d'anàlisi (distingir l'essencial del que és accessori, els fets de les opinions, les parts del tot, etc.)
- Capacitat de síntesi (resumir una idea en el menor nombre de paraules possible).
- Domini de l'escriptura mecànica, realitzada amb rapidesa i claredat.

SESSIONS: 2  
CONTINGUT: Presa i redacció d’apunts
OBJECTIU
1. Ensenyar als alumnes a la presa i redacció d’apunts
ACTIVITATS
1.1   Explicació sobre els avantatges de la presa d’apunts.
1.2    Realització d’exercicis variats que mostrin com prendre i redactar apunts.
RECURSOS
1.2 Texs breus o paràgrafs de diferents àrees. Exemples.




 





1.2 EXEMPLE.

El mestre llegeix un paràgraf o explica una idea. Exemple: «Si observem la lluna a través d'un telescopi, veiem espais plens de llum i altres més foscos. El conjunt forma taques que els antics interpretaven com capritxosos dibuixos de monstres, gegants i persones; observant atentament pel telescopi, ens adonem que no hi ha tals monstres, sinó que es tracta de mars, muntanyes, radiacions i cràters que ja en temps de Galileu van ser coneguts ».


El mestre demana als alumnes que expressin oralment, de forma sintètica, la idea principal d'aquest paràgraf. Serien respostes adequades:
- «Amb el telescopi es veuen taques de la Lluna que són muntanyes, cràters i mars ».
- «Els antics creien que les taques lunars eren monstres. Pel telescopi sabem que són muntanyes ».
- «Els antics creien que a la lluna hi ha monstres i gegants». (La idea està en el paràgraf, però no és fonamental ni està completa).
- «Galileu veia monstres antics a la Lluna». (L’alumne no ha comprès).


Davant respostes inadequades es convidarà a l'alumne a analitzar novament el paràgraf fins a trobar la idea fonamental.
S’han de realitzar diversos exercicis d'aquest tipus, motivant als alumnes a posar en pràctica la següent fase: registrar per escrit la idea central descoberta. Això s'ha de fer amb la major rapidesa possible, per a això se’ls entrenarà:
- A anotar només les paraules imprescindibles perquè a partir d'elles puguin recuperar la idea completa.


EXEMPLE: La idea anterior sintetitzada quedaria de la següent manera.
«Els antics creien que les taques lunars eren monstres. Pel telescopi sabem que són muntanyes ».

Un altre exercici útil per iniciar l'ensenyament d'aquesta tècnica és que el mateix mestre prengui apunts del que exposa a la pissarra. Acabat l’exercici, es comenta com s'ha fet, fins i tot els comentaris poden realitzar-se durant la realització de l'exercici.
Si els alumnes han realitzat simultàniament l'exercici, no importa que hagin copiat de la pissarra. Així tindran la idea clara de què s'ha d'escriure i com.

Després de cada exercici, el mestre no s’ha d’oblidar de comentar els defectes i encerts de cadascun. A més es poden reproduir a la pissarra apunts elaborats pels alumnes fent els comentaris corresponents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada