1. EL SUBRATLLAT
Què és subratllar?
Què és subratllar?
És destacar mitjançant un traç (línies,
ratlles o altres senyals) les frases essencials i paraules claus d'un text.
Requisits NECESSARIS:
Són requisits necessaris per a
l'aprenentatge d'aquesta tècnica:
- Domini d'una lectura mecànica i bon
nivell de comprensió lectora.
- Saber distingir l'essencial del que és
accessori, el fons de la forma.
- Ser capaç de localitzar la idea principal
de cada paràgraf, separant-la de les secundàries.
- Distingir un paràgraf d'una oració.
SESSIONS: 6
|
CONTINGUT: El subratllat
|
OBJECTIU
1. Fomentar l’estudi actiu i la
comprensió de textos.
2. Reconèixer les avantatges de la
tècnica del subratllat.
3. Aplicar la tècnica del subratllat a
diferents textos.
|
|
ACTIVITATS
2.1 Exposició dels passos per a realitzar correctament
la tècnica del subratllat.
2.2 Explicació sobre els avantatges del
subratllat.
3.1 Aplicació d’aquesta tècnica en
diferents textos.
3.2 Aplicació en textos de les diferents
àrees curriculars.
|
|
RECURSOS
1.2 Texs breus o paràgrafs de diferents
àrees. Exemple.
|
AVANTATGES:
- Fa l'estudi més actiu en unir l'activitat mental i corporal en l'acte d'aprendre.
- Ens ajuda amb rapidesa a la comprensió de l'estructura i organització d'un text.
- Fa l'estudi més actiu en unir l'activitat mental i corporal en l'acte d'aprendre.
- Ens ajuda amb rapidesa a la comprensió de l'estructura i organització d'un text.
- Ajuda a fixar l'atenció i millora la
concentració en l'estudi. Ens estalvia distraccions.
- S'incrementa el sentit crític de la
lectura perquè destaquem l'essencial del secundari. Destaca el principal sobre
l'accessori.
- Afavoreix l'assimilació i desenvolupa la
capacitat d'anàlisi i síntesi.
- Facilita l'estudi posterior i la
memorització comprensiva.
- Facilita el repàs al permetre'ns fixar
l'atenció en el ja seleccionat prèviament com ho més important.
- Un cop subratllat podem repassar molta
matèria en poc de temps. Redueix el temps en el repàs de la informació.
- És condició indispensable per
confeccionar esquemes i resums.
Com detectem les idees més importants per subratllar?
- Són les que donen coherència i
continuïtat a la idea central del text.
- Al voltant d'elles són les que giren les idees secundàries.
- Al voltant d'elles són les que giren les idees secundàries.
Què hem de subratllar?
- La idea principal, que pot estar al
principi, al mig o al final d'un paràgraf. Cal buscar idees.
- Paraules tècniques o específiques del
tema que estem estudiant i alguna dada rellevant que permeti una millor
comprensió.
PASSOS per fer el subratllat
1. El primer pas per a la realització del
subratllat d'un text consisteix a anticipar la informació que pugui contenir un
text. Es tracta de conèixer el títol, els subtítols, analitzar els gràfics,
esquemes, mapes, fotografies, etc., que acompanyen un text. Aquesta anàlisi en
molts
casos ens proporciona molta informació. Aquest pas no requereix molt de temps ja que es tracta d'un simple cop d'ull.
casos ens proporciona molta informació. Aquest pas no requereix molt de temps ja que es tracta d'un simple cop d'ull.
2. A continuació realitzem una lectura del
text, de manera comprensiva, sense aturar-se en detalls, per tal d'obtenir una
informació global sobre el mateix, localitzant els aspectes més destacables.
Pot fer-se necessària una segona lectura per comprendre globalment el text. En
aquest pas convé fer-se preguntes sobre el que tracta aquest text. Com a conseqüència
d'aquesta lectura convé subratllar paraules-clau (títols i subtítols).
3. En el tercer pas es procedeix a una anàlisi
detallada de cadascun dels paràgrafs que componen el text. En aquesta fase es
tracta de distingir la idea principal del que és accessori. Un cop localitzada
la idea principal, aquella que respon al sentit general del paràgraf,
podem destacar mitjançant un signe de realç. És important que escriguis un títol per cada paràgraf que resumeixi la idea general del mateix. Aquest títol ha de ser curt, fins i tot és recomanable que sigui una paraula.
podem destacar mitjançant un signe de realç. És important que escriguis un títol per cada paràgraf que resumeixi la idea general del mateix. Aquest títol ha de ser curt, fins i tot és recomanable que sigui una paraula.
4. Finalment, pots destacar mitjançant el
subratllat algunes idees secundàries, algun dada d'interès, algun exemple
significatiu. Però no oblidis que el text no pot tenir subratllat en excés. Es
recomana que no passi d'un terç del total del text com mitjana. L'excés de
subratllat enfosqueix i afegeix confusió a l'escrit, amb el que aconseguim el
contrari del que es pretén. Com a norma general, en els exercicis de
iniciació, el millor és que subratllin una idea principal per paràgraf, i es procedeixi de manera progressiva.
iniciació, el millor és que subratllin una idea principal per paràgraf, i es procedeixi de manera progressiva.
Què podem usar per al subratllat?
Podem utilitzar signes o colors per al realç del text:
Podem utilitzar signes o colors per al realç del text:
Les
paraules-claus (títols i subtítols si escau)
|
Les idees
principals
|
Les idees secundàries
|
Dades, exemples,...
També podem incloure signes com
"?", "!",... per cridar l'atenció sobre algun dubte o
aspecte d'interès.
Quan la quantitat de text a subratllar ocupi
més de dos o tres línies, és convenient substituir el subratllat per anotacions
al marge, les més senzilles consisteixen en ratlles verticals.
Com s'ha de subratllar?
· Millor amb llapis que amb bolígraf.
· Utilitzar llapis de colors. Un color per
destacar les idees principals i un altre diferent per les idees secundàries.
· Sí utilitzem un llapis d'un únic color
podem diferenciar el subratllat amb diferents tipus de línies
TIPUS DE SUBRATLLAT
Tot i que el subratllat és una tasca que ha
d'adquirir un estil personal podem parlar d'unes varietats o formes d'aquesta
tècnica. Aquests tipus no s'exclouen sinó que són complementaris i es poden utilitzar
simultàniament.
a) Lineal: Es fa traçant línies sota les paraules. Alguns autors aconsellen traçar dues línies sota les frases importants i una sota les secundàries. També es pinten cercles o rectangles per ressaltar autors, dates o dades importants.
a) Lineal: Es fa traçant línies sota les paraules. Alguns autors aconsellen traçar dues línies sota les frases importants i una sota les secundàries. També es pinten cercles o rectangles per ressaltar autors, dates o dades importants.
b) Estructural: Es tracta de fer anotacions
al marge; ratlles verticals ressaltant diverses línies, paraules que resumeix
una idea, asteriscs, fletxes, guions. Tot això com a resultat d'un preesquema
en el mateix text subratllat.
c) De realç: consisteix a destacar els
dubtes, aclariments, punts d'interès, idees claus ... Per fer-ho se sol
utilitzar el marge dret emprant paraules, interrogacions, parèntesis, asteriscs
...
Com comprovar que el subratllat és correcte?
- Per comprovar que el subratllat és
correcte s'ha de realitzar una lectura del que hem subratllat. El text que es
llegeix ha de tenir sentit.
- També podem fer-nos preguntes sobre el
contingut i si les respostes estan contingudes en les paraules subratllades
llavors, el subratllat estarà ben fet.
Quan s'ha de subratllar?
- Mai en la primera lectura, perquè podríem
subratllar frases o paraules que no expressin el contingut del tema.
- Les persones que estan molt entrenades en
lectura comprensiva hauran de fer en la segona lectura.
- Les persones menys entrenades en una
tercera lectura.
- Quan coneixem el significat de totes les
paraules en si mateixes i en el context en què es troben expressades.
QUALITATS I DEFECTES DEL SUBRATLLAT. NORMES A TENIR EN COMPTE.
- El subratllat en cada paràgraf ha
d'oferir una seqüència ininterrompuda i que tingui sentit per si mateixa, és a
dir, que llegint només les parts subratllades, ens resulti una lectura fluida i
amb sentit. Encara que això no sempre és possible, cal tendir cap a aquest
objectiu.
- L'excés de subratllat enfosqueix i afegeix confusió a l'escrit, amb els quals aconseguirem el contrari al que es pretén.
objectiu.
- L'excés de subratllat enfosqueix i afegeix confusió a l'escrit, amb els quals aconseguirem el contrari al que es pretén.
- Quan la quantitat de text a subratllar
ocupi més de dos o tres línies, és convenient substituir el subratllat per
anotacions al marge, les més senzilles consisteixen en ratlles verticals que
poden ser una o dues segons la importància de la idea.
- Convé connectar l'aprenentatge del subratllat
amb el del resum i l’esquema ja que el pas del primer als segons pot resultar
molt senzill.
OBTENCIÓ DE LES
IDEES PRINCIPALS
Què són les idees principals?
Són la informació de més
importància dins d'un text.
Per a què serveix
detectar-les?
Ens ajuden a comprendre millor
el missatge del text i ens faciliten la tasca de elaborar esquemes i resums.
Per tant, ens són útils per a estudiar.
Hi ha
diferents tècniques per trobar-les amb seguretat. Ara en veuràs unes quantes.
El títol
Normalment,
els títols ens donen una pista de quina serà la informació més rellevant d'un
text. |
1. Llegeix el següent text i
una vegada hagis detectat la idea principal que ens vol transmetre, posa-li un
títol adient.
..............................................................................................
El tabac és una de les plagues
més esteses que hi ha arreu del món. La acceptació i tolerància dels no
fumadors, provoca que encara no hi hagi suficient conscienciació del problema
per part dels que el consumeixen.
En la actualitat, els governs
comencen a limitar els indrets de consum i venda, a més a més de pujar molt el
preu, degut a l'alt nombre de morts que es produeixen any darrera any per mor
d'aquest nociu hàbit.
Les malalties més comuns pel
seu consum són el càncer en qualsevol òrgan de l'aparell respiratori i
problemes cardiovasculars. També accelera l'envelliment, incideix sobre el
desenvolupament físic i és altament additiu, entre d'altres perjudicis.
Eixamplar una frase
Al
voltant d'una idea principal, n'hi poden haver d'altres de menys rellevants.
És per això que és tan important destriar el tret o trets fonamentals que ens
vol comunicar un text. |
2. Observa aquesta frase, és
una idea principal. L'hem allargada afegint informacions que no ens interessen
tant.
En Conrad s'ha romput la cama.
Aquest matí, en Conrad s'ha
romput la cama.
Aquest matí, en Conrad s'ha
romput la cama dreta.
Aquest matí, anant a escola,
en Conrad s'ha romput la cama dreta quan ha relliscat.
- Podríem, encara, allargar
més la frase, afegint altres informacions que tenen relació amb la idea
principal, però que per si soles no tenen tanta importància. Què ens importa
que en Conrad rellisqui? Hi ha tanta gent que rellisca!
Prova de fer tu el mateix amb
les següents oracions:
M'he comprat un rellotge.
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
He de fer els deures.
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
.........................................................................................
Reducció d'una frase
Per
altra banda, també podem fer el procés contrari, que seria extreure la
informació que considerem més important dins una frase. |
3. Vegem l'exemple:
Han punxat el baló de futbol
amb una agulla durant el pati d'avui.
La idea principal seria: Han
punxat el baló del futbol.
- Recorda que no sempre les
primeres paraules són la idea principal. Fixa't:
Avui han punxat el baló de
futbol amb una agulla durant el pati.
- Prova de reduir tu les
següents oracions:
Estava pelant patates a la
cuina quan s'ha fet un tall al dit amb el ganivet.
.........................................................................................
En aquests moments el telèfon
mòbil no li funciona perquè li ha caigut dins un bassiot produït per la pluja
del matí.
.........................................................................................
Els exemples
És molt
comú trobar-se exemples dins un text. Aquests s'utilitzen per il·lustrar-nos
una idea. Hem d'aprendre a distingir entre els exemples i la idea que ens vol
transmetre l'autor del text. |
4. El següent text conté una
idea principal acompanyada de un exemple. Subratlla el que creguis que és la
idea principal:
Ahir vaig veure com Fede
demanava un bolígraf blau a un company de classe, ja que al seu se li havia
acabat la tinta. El seu amic, com que tenia dos, va deixar-li aquell que no
emprava. Havia passat un minut, i un altre al·lot va demanar a en Fede un
retolador. En Fede es va negar a deixar-li.
Jo, com ho vaig veure tot,
vaig renyar a en Fede. De seguida, va deixar el retolador al nin que l’hi havia
demanat, però si no hagués estat per la meva intervenció, no li hauria prestat.
No hem de pretendre que els
altres facin per nosaltres, allò que nosaltres no feim per ells.
.........................................................................................
.........................................................................................
TEXTOS I ENLLAÇOS PER PRACTICAR
1. EL CALENDARI EGIPCI
El calendari de l'any de
365 dies és
una invenció dels egipcis.
La raó de controlar el
temps estava motivada
pels cicles de les
collites, que depenien de les
crescudes del riu.
El dia que Sirius apareixia en la constel·lació del Ca Major, era el dia de l'Any Nou. Solia ser el 18 de juliol.
A partir d'aquest dia comptaven 365 dies fins a la nova aparició
de l'astre a l'any següent,
si bé cada
quatre anys es produïa
un error d'un dia
de més.
L'aparició de l'estrella
Sirius indicava que
anaven a començar les inundacions ... ".
(De la Prehistòria a
les primeres civilitzacions.
Edit. Asuri-Santillana).
2. ELS REIS CATÒLICS.
Quan, d'amagat del rei Enric IV de Castella, Ferran i
Isabel es van casar a Valladolid, pel mes d'octubre de 1469, van
iniciar una aventura política molt important per al futur dels regnes d'Aragó i
Castella. Eren molt joves: ell, que era fill del rei d'Aragó,
tenia tot just disset anys i ella, que era germana del rei de
Castella, divuit. Eren, a més, parents, tots dos pertanyien a la família
dels Trastàmara.
Per què es van casar en secret? Perquè el rei Enric IV no desitjava aquest matrimoni. A Castella les coses estaven molt complicades. El rei Enric era un personatge feble, no va tenir mai prou força per imposar-se a l'alta noblesa. Un any abans va arribar fins i tot a acceptar la seva germana Isabel com hereva del tron, perjudicant els drets de la seva filla, anomenada "la Beltraneja".
Per què es van casar en secret? Perquè el rei Enric IV no desitjava aquest matrimoni. A Castella les coses estaven molt complicades. El rei Enric era un personatge feble, no va tenir mai prou força per imposar-se a l'alta noblesa. Un any abans va arribar fins i tot a acceptar la seva germana Isabel com hereva del tron, perjudicant els drets de la seva filla, anomenada "la Beltraneja".
Aquest matrimoni, doncs, amb l'hereu de la Corona d'Aragó
donava més força a les pretensions d'Isabel. I les coses es van precipitar
seguida. Quan Enric IV va morir va reconèixer a Joana com a filla legítima i
hereva del tron. Isabel, que residia a Segòvia, es va
proclamar reina quan va tenir notícies de la mort del seu germà. Els
nobles es van dividir en dos bàndols: era la guerra civil [...]
3. El
subratllat
es pot complementar amb les anotacions al marge. La
tècnica de les anotacions consisteix a escriure al costat de cada
paràgraf les paraules-clau
que sintetitzen el seu sentit. Si combines les dues
tècniques, segur que
captes molt millor les idees i seràs capaç de retenir-les més fàcilment.
1ra. idea:
nens japonesos
més desenvolupats
2na. idea:
directors d'orquestra
amb cossos
en forma
3ra. idea:
característiques
del moviment
Enumeració d'elements: pensament, sentiments, moviment |
Els nens
japonesos tenen cossos infinitament més desenvolupats que els nens occidentals. Des de l'edat de dos anys, un
nen japonès aprèn a asseure d'una manera perfectament
equilibrat, entre els dos i els tres anys, el nen comença a inclinar-se regularment, el que constitueix un exercici
fantàstic per al cos. (...)
A Occident, entre les escasses persones que a l'edat de vuitanta anys tenen cossos perfectament desenvolupats i en forma s'expliquen els directors d'orquestra. Durant tota la seva vida, un director d'orquestra realitza moviments sense considerar com a exercici, que comencen per inclinar el tors. Igual que als japonesos, li cal un estómac dur perquè el cos pugui executar uns moviments particularment expressius.
No es tracta de moviments de acròbata ni de gimnasta, que parteixen d'una tensió, sinó de
moviments en els que l'emoció i la precisió de
pensament estan entrellaçades.
El director d'orquestra necessita aquesta precisió de pensament per seguir cada detall de la partitura, en tant que els seus sentiments
donen qualitat a la música, i el seu cos, en moviment constant, és l'instrument
per mitjà del qual es comunica amb
els intèrprets.
Peter Brook. La porta oberta.
Alba Editorial.
|
ENLLAÇOS
COMENTARIS
El principal de la tècnica del subratllat és que amb ella pretenem destacar i ressaltar les idees més importants, i per fer-ho hi ha diversos procediments.
El principal de la tècnica del subratllat és que amb ella pretenem destacar i ressaltar les idees més importants, i per fer-ho hi ha diversos procediments.
Es pot pensar que anar subratllant un text
fa que la seva lectura sigui més lenta i, lògicament, és cert, però a canvi
s'obté una major i millor comprensió alhora que està en forma activa davant l'activitat.
Cal indicar que el subratllat és personal:
se subratlla en funció del que se sap i dels objectius que es pretén. Dos
alumnes, davant un mateix tema realitzaran un subratllat diferent, perquè, per
exemple un d'ells tindrà molts coneixements previs del tema, llavors subratllarà
menys paraules que el que desconeix més. En conseqüència no s'ha d'estudiar
pels textos subratllats per altres persones ni tampoc subratllar textos que
vagin a utilitzar altres persones.
Davant la pregunta: es pot subratllar en
els llibres?, La resposta és "sí, si són teus".
Convé proporcionar aquest
material als mestres de l'equip per tal que, de forma simultània a
aquesta sessió, el treballin en
les seves respectives àrees i
matèries.
2. EL RESUM
Així com hi ha excel·lents comptadors de
contes també hi ha formidables
comptadors de pel·lícules. Aquests són capaços de resumir
en uns minuts tot
el que es pot veure a la pantalla en
hora i mitja o dues hores.
No només ens fan
viure l'emoció o la intriga
de l'argument, sinó que amb habilitat ens fan
conèixer el retrat del
protagonista, la qualitat de la
fotografia, els moments de major interès ... L'art
de saber resumir mantenint les
idees de l'original també s'aprèn, ja que
exigeix entrenament i domini
del llenguatge. Quan un estudiant compta amb dos recursos aconsegueix redactar
síntesi i resums
que li són d'utilitat en el seu estudi i en l'exposició dels seus coneixements.
SESSIONS: 3
|
CONTINGUT:
El resum
|
OBJECTIU
1. Conèixer la
tècnica de resumen.
2. Aplicar
correctament aquesta tècnica.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Explicació per part del tutor del que és
la tècnica del resum.
1.2 Explicació a la pissarra dels consells, avantatges
i metodologia per a la seva aplicació.
2.1 Aplicació de la tècnica en textos de les diferents àrees.
|
|
RECURSOS
1. Document de
lectura “El resum”
2. Diversos
textos per practicar la tècnica del resum.
|
Què vol dir resumir?
El resum és una exposició abreujada,
precisa i ordenada d'un tema. lliçó o text, considerant només les idees o els
trets més importants i necessaris. Però aquestes idees han d'estar
convenientment redactades i lligades entre si per nexes que reflecteixin
adequadament les relacions de dependència o independència que s'estableixin
entre elles.
1. CONSELLS PER A LA SEVA
APLICACIÓ
- Ha de ser personal.
- Realitzar-lo a material que permeti el
seu arxiu.
- És important ajudar d'apunts de classe.
- Ha de ser breu, no més del 20 o 30% del
text.
- Ha de tenir unitat i sentit ple. No pot
ser una simple enumeració de
idees.
idees.
- Ha de fer-se una comprovació final per assegurar-nos
que conté totes les idees importants.
2. AVANTATGES
- Motiva el procés lector.
- Ajuda a estructurar les idees.
- Afavoreix el procés de síntesi
- Facilita el repàs. Economitza el temps.
- Obliga a fer un esforç d'elaboració
personal.
- Obliga a millorar la comprensió i
expressió.
- Obliga a distingir allò fonamental d'allò
accessori.
3. METODOLOGIA
Lectura
exploratòria del text.
Lectura
detinguda i comprensiva del text.
Subratllar
les idees principals.
Comprovar
si el subratllat exposa fidelment el contingut del text.
Partint
del subratllat, posar en el nostre propi llenguatge els punts més destacats.
Ordenar
les idees expressades amb les nostres pròpies paraules.
PRACTICA DEL RESUM
La
Revolució Industrial.
Des de mitjan segle XVIII i fins a 1914, es
produeixen en el món occidental una sèrie de profundes transformacions
econòmiques, socials i ideològiques. Aquests canvis conformar un complex
fenomen que avui coneixem com a Revolució Industrial. La seva prolongació en el
temps ha portat els historiadors a diferenciar en el seu desenvolupament dues
etapes. La primera va fins a 1870, i es va distingir pel capitalisme industrial.
La segona es va estendre des d'aquesta data fins a l'esclat de la Primera Guerra
Mundial, i es va diferenciar pel capitalisme financer.
Des d'Anglaterra, país originari, la
Revolució industrial es va estendre pel continent europeu, els Estats Units i
el Japó, en un procés els límits cronològics són variables en els diferents
països.
La Revolució Industrial, com a procés de
canvi, va tenir manifestacions molt diverses, entre les que van destacar les
següents:
- El triomf de la nova ciència. Amb elles
es va produir un gir decisiu en i domini de l’home sobre la natura. Les dues
conquestes bàsiques dels segles precedents, el naixement de la ciència
experimental i dels mètodes de producció capitalistes, es conjugar per posar en
moviment les forces que transformaran l'activitat econòmica.
- La revolució demogràfica. Va suposar
l'abandonament d'un model demogràfic tradicional caracteritzat per unes taxes
de natalitat i de mortalitat elevades i per un ritme de creixement de la
població influït per les intermitents catàstrofes naturals (Epidèmies, guerres,
fams), i l'entrada en un altre model de natalitat i mortalitat moderades. La
transició entre un model i un altre es va reflectir en un notable creixement de
la població, provocat pel desfasament entre una acusada disminució de la mortalitat
i una natalitat encara elevada.
- La revolució agrícola. Encara preparada a
principis del segle XVIII, es va desenvolupar àmpliament durant el segle XIX.
L'augment dels rendiments agrícoles possibilitar l'acumulació d'excedents i la
formació de capitals que seran invertits en la naixent indústria. Una vegada
desenvolupada aquesta, va subministrar el modern utillatge que l' treball de
camp va ser requerint.
- La millora de les comunicacions i del
sistema financer. En íntima vinculació amb els canvis enumerats va tenir lloc
la modernització del transport i de les comunicacions. Tots dos van fer
possible l'aparició d'un mercat d'àmbit mundial. Així mateix, les cada vegada
majors necessitats de capital, provocaran l' creació de les adequades
estructures creditícies, sorgint així les societats de capitals (que permeten
canalitzar l'estalvi cap a la indústria) i el sistema de bancs públics (que
garanteixen l'estabilitat monetària i faciliten les transaccions internacionals.
- L'apogeu de la indústria. L'explotació de
noves fonts d'energia-vapor, carbó, petroli i electricitat-, la major
abundància de capital, les innovacions tècniques, i l'ocupació cada vegada més
eficient dels factors de producció, propiciar el triomf de la indústria, que es
va convertir en el sector medul·lar del desenvolupament contemporani.
- L'expansió del capitalisme. El segle XIX,
per sobre de tot, va estar associat a la consolidació del sistema capitalista.
Sotmès a les lleis de concentració, el capitalisme va avançar cap a formes de
monopoli, perseguint en primera instància el control del mercat mundial, però
també el d'altres àmbits del poder, com el polític i el social.
En definitiva, queda clar, que el que va
caracteritzar a la Revolució Industrial, va ser el seu contingut global. Encara
que aquí només enumerem els aspectes econòmics més destacats, aquells que van
facilitar el trànsit des d'una societat agrària tradicional a una societat
industrial, inaugurant així una nova era en la història de la Humanitat.
Història: la societat actual.
Editorial Algaida.
LA TÈCNICA DEL RESUM
A continuació descrivim els passos a seguir
per a la realització del resum del text.
1r. Pas:
Llegeix el text anterior per fer-te una
idea general del mateix. Un cop llegit ¿A quina conclusió has arribat sobre el
tema principal del text?
El tema principal del text és:
______________________________________________________
2n. Pas:
Torna al text i marca amb un requadre dit
tema principal.
1 Durada
2 Etapes
3 Origen
4 Manifestacions
3r. Pas:
Torna al text i subratlla amb una doble
línia les idees secundàries.
4t Pas:
Ara estàs en condicions de fer un resum.
Utilitza sempre que puguis
les teves paraules. Un cop ho hagis fet compara’l amb el d'algun company.
les teves paraules. Un cop ho hagis fet compara’l amb el d'algun company.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada