EL SUBRATLLAT I ELS ESQUEMES
Com hem dit, el subratllat és una tècnica
molt valuosa, tant per resumir com per realitzar esquemes.
Repassem la tècnica de resum...
L'objectiu del subratllat és destacar les
idees essencials d'un text. Posteriorment, al llegir únicament el subratllat es
pot recordar el contingut d'aquest text.
No cal dir que
existeixen teories psicològiques de la percepció humana que fonamenten aquesta
tècnica, ja que està demostrat que la memòria es fixa i recorda més i millor
aquelles coses que ressalten.
Per això, cal que no només coneguis aquesta tècnica, sinó que també la dominis i utilitzis. El seu fonament consisteix en ressaltar d'un altre color (es recomanen colors vius com el vermell o verd o els colors fluorescents, encara que cansen més) aquelles sèries de paraules que tenen sentit i contingut propi semàntic que amb una lectura posterior del subratllat això tingui sentit i s'entengui el text i es vegin reflectits els seus dades més rellevants. Per això no cal subratllar articles, conjuncions (només en cas de enfilades) preposicions i si és convenient subratllar substantius, verbs, adjectius, dates, noms propis, etc.
Per això, cal que no només coneguis aquesta tècnica, sinó que també la dominis i utilitzis. El seu fonament consisteix en ressaltar d'un altre color (es recomanen colors vius com el vermell o verd o els colors fluorescents, encara que cansen més) aquelles sèries de paraules que tenen sentit i contingut propi semàntic que amb una lectura posterior del subratllat això tingui sentit i s'entengui el text i es vegin reflectits els seus dades més rellevants. Per això no cal subratllar articles, conjuncions (només en cas de enfilades) preposicions i si és convenient subratllar substantius, verbs, adjectius, dates, noms propis, etc.
És evident que és una tècnica una mica
difícil d'arribar a dominar i requereix molta pràctica.
Per subratllar no es
recomanen més de dos colors i també es pot substituir la "ratlla" per
requadres o claudàtors per assenyalar paràgrafs sencers o frases que considerem
de capital importància. Subratlla si cal en els teus llibres (estan per al teu
servei i no per adornar) i en els teus apunts o fotocòpies. És recomanable que
el subratllat es faci al llarg de la segona lectura del text o tema que hem
d'estudiar. Però també es poden anar assenyalant algunes dades o idees
principals en la primera lectura ràpida.
També has d'anar acostumant-te
a escriure notes als marges, en aquells moments en què no et quedin clares
algunes idees o per completar amb altres dades. Aquestes notes després són molt
beneficioses ja que faciliten la comprensió i amplien coneixements.
Com ja hem
assenyalat anteriorment, a la segona lectura, reposada, comprensiva i analítica,
és quan hem de fer aquestes operacions i també és el moment de parar-nos a
comprendre les gràfiques, taules, mapes o requadres. En moltes ocasions aporten
gran quantitat d'informació d'una manera reduïda i clara que ens ajuden a
comprendre millor el que estem llegint i d'una forma més directa.
A continuació presento
diferents texts per a repassar el subratllat
1. Els components de la sang
La sang
humana és un líquid dens de color vermell. Està formada
pel plasma sanguini, els glòbuls vermells, els glòbuls blancs
i les plaquetes.
- El plasma sanguini és un líquid constituït per un 90% d'aigua i un 10% d'altres substàncies, com sucres, proteïnes, greixos, sals minerals, etc.
- El plasma sanguini és un líquid constituït per un 90% d'aigua i un 10% d'altres substàncies, com sucres, proteïnes, greixos, sals minerals, etc.
- Els glòbuls vermells
o eritròcits són cèl·lules de color vermell que són capaços de captar
gran quantitat d'oxigen. A cada mil·límetre cúbic de sang hi ha entre
quatre i cinc milions d'eritròcits. Aquesta enorme abundància fa que la sang
tingui un color vermell intens.
- Els glòbuls
blancs o leucòcits són cèl·lules sanguínies molt menys abundants que
els eritròcits. Hi ha un leucòcit per cada 600 eritròcits. Els glòbuls blancs
tenen una funció defensiva davant de les infeccions.
- Les plaquetes
són fragments de cèl·lules sense nucli. Hi ha unes 250.000 plaquetes per
mil·límetre cúbic de sang, i la seva funció és la coagulació de la
sang.
2.
La digestió intestinal
Al duodè, el quim
rep 3 sucs que completaran la transformació en substàncies assimilables;
aquests sucs són el pancreàtic, el intestinal i la bilis.
Cada suc s'encarrega de realitzar alguna de les moltes transformacions
necessàries, així, la bilis - de la qual diàriament segreguem al voltant
de mil centímetres cúbics - actua principalment sobre els greixos.
A poc a poc, el primitiu
bol alimentari s'ha transformat en una papilla, que a l'intestí
rep el nom de quilo; les vellositats intestinals s'encarreguen d'absorbir
del quilo les substàncies que s'han convertit en assimilables.
Les substàncies
no absorbides passen a l'intestí gruixut, on romanen entre 10 i
20 hores, durant aquest temps actua l'anomenada flora microbiana;
bacteris que formen aquesta flora finalitzen la tasca transformadora.
Finalitzada aquesta, només queda per fer la defecació
- expulsió dels excrements per l'anus.
(Brunet 1988, pag.182)
Com has vist en els
subratllats anteriors, simplement hem presentat exemples tipus que segurament
es poden completar més i millor però poden ser vàlids per repassar la tècnica
del subratllat. Potser el primer text sigui el que més incomplet està, però és
vàlid perquè el completis i posis, al seu torn, notes al marge. També cal que
al tema del subratllat li donis, inicialment, una certa llibertat, comprenent
els diferents tipus de subratllats que pots fer segons el teu propi mètode
d'estudi i la teva manera de memoritzar. No et guiïs només per el nostre model,
crea el teu propi.
SESSIONS: 4
|
CONTINGUT: Els esquemes
|
OBJECTIUS
1. Fomentar l'estudi actiu per facilitar la
comprensió.
2. Introduir als alumnes en l'ús d'esquemes com a
ajuda valuosa per al
estudi.
3. Aconseguir que els alumnes integrin totes les
tècniques que van coneixent.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Comentari sobre els objectius d’aquestes
sessions.
2.1 Reflexions sobre les avantatges que té la
utilització d’aquesta tècnica.
2.2 Exposició i explicació de les
característiques i dels diferents tipus d’esquemes.
3.1 Esquematització dels texts anteriorment
subratllats.
3.2 Practica de la tècnica en altres textos
de les diferents àrees.
|
|
RECURSOS
1. Document
sobre les avantatges de l’ús dels esquemes.
2. Documents
dels diferents tipus d’esquemes.
3. Llibres de text.
|
Què és?
L'esquema és una
representació gràfica estructurada, jerarquitzada i simplificada que pretén
condensar les idees més importants d'un text i la dependència entre elles.
Quins són els avantatges de
l'esquema?
- Augmenta l'interès
i la concentració en l'estudi en potenciar un estudi actiu.
- Afavoreix la
memorització comprensiva dels continguts.
- Estructura de
forma lògica les idees del tema, pel que facilita la comprensió (les dades aïllats
i incompresos es retenen malament).
- En un "només
cop de vista" es llegeixen les idees importants i la seva estructuració,
pel que afavoreix la memòria visual i la capacitat de record.
- Desenvolupa la
capacitat de síntesi en aconseguir una visió de conjunt del tema.
- Es produeix un
important estalvi de temps al memoritzar per primera vegada i en realitzar els
repassos.
Quins tipus d'esquemes podem
utilitzar?
Tots els textos no
són iguals. La seva estructura varia d'uns a altres.
Per tant, els esquemes
han de ser diferents. A continuació es descriuen els diferents tipus d'esquemes
i la seva aplicació a textos concrets.
ATENCIÓ:
- Abans de fer un
esquema, subratlla el text, fent anotacions en els marges.
- No utilitzes més
d'un full per visualitzar-lo en "un tot".
- Utilitza frases
curtes (estil telegrama).
ELS MAPES CONCEPTUALS
L'elaboració de mapes conceptuals és una tècnica
per a l'aprenentatge significatiu.
Aquests mapes serveixen
per precisar el significat dels conceptes i,
per tant, per descobrir les relacions que hi ha entre ells. D'aquesta manera
es pot realitzar
un aprenentatge natural i adequat a la trama de
relacions existents entre els diversos elements de l'entorn. Permeten exposar els continguts de
manera sistemàtica i clar, evitant
salts que dificulten l'aprenentatge.
En utilitzar aquesta tècnica, els alumnes
i les alumnes construeixen els seus
coneixements de manera progressiva,
ordenat i significatiu.
Es un instrument molt útil per al repàs i
aprofundiment dels continguts. La seva expressió gràfica facilita l'activitat de repassar i recordar
els coneixements adquirits.
SESSIONS: 3
|
Els mapes conceptuals
|
OBJECTIUS
1. Descobrir la importància de realitzar mapes conceptuals
com ajuda a l'estudi.
2. Conèixer l'elaboració dels mapes conceptuals.
3. Aplicar de forma pràctica mapes conceptuals.
|
|
ACTIVITATS
1.1 La tutora explicarà en què consisteix la
tècnica de mapes conceptuals aclarint els elements que els componen.
2.1 Lectura i comentaris sobre els passos a
seguir.
3.1 Elaboració de mapes conceptuals de textos de
diferents àrees.
|
|
RECURSOS
1. Document de lectura dels elements que componen
els mapes conceptuals i exemple.
2. Llibres de text.
|
Elements que componen els mapes
conceptuals.
A. Els conceptes: imatges
mentals que tenim de les paraules.
B. Les proposicions:
és la relació semàntica entre dos conceptes.
C. Les paraules d'enllaç:
és la que serveix d'unió entre dos conceptes.
El mapa conceptual
més simple seria el compost per dos conceptes units per una paraula enllaç:
Es pot
continuar amb diversos exemples més de paràgrafs.
A continuació es podrien
dictar paràgrafs curts de qualsevol llibre de text i que cada alumne intenti realitzar
el seu propi mapa conceptual.
ELABORACIÓ DEL NOSTRE MAPA CONCEPTUAL
Passos a seguir:
1. Lectura atenta i comprensiva
del text.
2. Voregem amb una
el·lipse o rectangle els conceptes i subratllat de les paraules enllaç que els
uneix.
3. Escrivim tots els
conceptes.
4. Els jerarquitzem ordenant
del més inclusiu almenys inclusiu, del més general al més particular.
5. Construïm el mapa
conceptual tenint en compte que:
- Es tracta de
formar proposicions: concepte-enllaç-concepte;
- Les paraules enllaç
se situen en les línies o fletxes;
- El concepte més inclusiu
ha d'aparèixer a dalt;
- Es poden (i han
de) utilitzar connexions creuades.
EXEMPLES
ENLLAÇOS PER A PRACTICAR
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada