ELS ESQUEMES. ELS MAPES CONCEPTUALS



EL SUBRATLLAT I ELS ESQUEMES
Com hem dit, el subratllat és una tècnica molt valuosa, tant per resumir com per realitzar esquemes.
Repassem la tècnica de resum...

L'objectiu del subratllat és destacar les idees essencials d'un text. Posteriorment, al llegir únicament el subratllat es pot recordar el contingut d'aquest text.
No cal dir que existeixen teories psicològiques de la percepció humana que fonamenten aquesta tècnica, ja que està demostrat que la memòria es fixa i recorda més i millor aquelles coses que ressalten.
Per això, cal que no només coneguis aquesta tècnica, sinó que també la dominis i utilitzis. El seu fonament consisteix en ressaltar d'un altre color (es recomanen colors vius com el vermell o verd o els colors fluorescents, encara que cansen més) aquelles sèries de paraules que tenen sentit i contingut propi semàntic que amb una lectura posterior del subratllat això tingui sentit i s'entengui el text i es vegin reflectits els seus dades més rellevants. Per això no cal subratllar articles, conjuncions (només en cas de enfilades) preposicions i si és convenient subratllar substantius, verbs, adjectius, dates, noms propis, etc.
És evident que és una tècnica una mica difícil d'arribar a dominar i requereix molta pràctica.
Per subratllar no es recomanen més de dos colors i també es pot substituir la "ratlla" per requadres o claudàtors per assenyalar paràgrafs sencers o frases que considerem de capital importància. Subratlla si cal en els teus llibres (estan per al teu servei i no per adornar) i en els teus apunts o fotocòpies. És recomanable que el subratllat es faci al llarg de la segona lectura del text o tema que hem d'estudiar. Però també es poden anar assenyalant algunes dades o idees principals en la primera lectura ràpida.
També has d'anar acostumant-te a escriure notes als marges, en aquells moments en què no et quedin clares algunes idees o per completar amb altres dades. Aquestes notes després són molt beneficioses ja que faciliten la comprensió i amplien coneixements.
Com ja hem assenyalat anteriorment, a la segona lectura, reposada, comprensiva i analítica, és quan hem de fer aquestes operacions i també és el moment de parar-nos a comprendre les gràfiques, taules, mapes o requadres. En moltes ocasions aporten gran quantitat d'informació d'una manera reduïda i clara que ens ajuden a comprendre millor el que estem llegint i d'una forma més directa.
A continuació presento diferents texts per a repassar el subratllat
1. Els components de la sang
La sang humana és un líquid dens de color vermell. Està formada pel plasma sanguini, els glòbuls vermells, els glòbuls blancs i les plaquetes.
- El plasma sanguini és un líquid constituït per un 90% d'aigua i un 10% d'altres substàncies, com sucres, proteïnes, greixos, sals minerals, etc.
- Els glòbuls vermells o eritròcits són cèl·lules de color vermell que són capaços de captar gran quantitat d'oxigen. A cada mil·límetre cúbic de sang hi ha entre quatre i cinc milions d'eritròcits. Aquesta enorme abundància fa que la sang tingui un color vermell intens.
- Els glòbuls blancs o leucòcits són cèl·lules sanguínies molt menys abundants que els eritròcits. Hi ha un leucòcit per cada 600 eritròcits. Els glòbuls blancs tenen una funció defensiva davant de les infeccions.
- Les plaquetes són fragments de cèl·lules sense nucli. Hi ha unes 250.000 plaquetes per mil·límetre cúbic de sang, i la seva funció és la coagulació de la sang.
2. La digestió intestinal
Al duodè, el quim rep 3 sucs que completaran la transformació en substàncies assimilables; aquests sucs són el pancreàtic, el intestinal i la bilis. Cada suc s'encarrega de realitzar alguna de les moltes transformacions necessàries, així, la bilis - de la qual diàriament segreguem al voltant de mil centímetres cúbics - actua principalment sobre els greixos.
A poc a poc, el primitiu bol alimentari s'ha transformat en una papilla, que a l'intestí rep el nom de quilo; les vellositats intestinals s'encarreguen d'absorbir del quilo les substàncies que s'han convertit en assimilables.
Les substàncies no absorbides passen a l'intestí gruixut, on romanen entre 10 i 20 hores, durant aquest temps actua l'anomenada flora microbiana; bacteris que formen aquesta flora finalitzen la tasca transformadora.
Finalitzada aquesta, només queda per fer la defecació - expulsió dels excrements per l'anus.
(Brunet 1988, pag.182)

Com has vist en els subratllats anteriors, simplement hem presentat exemples tipus que segurament es poden completar més i millor però poden ser vàlids per repassar la tècnica del subratllat. Potser el primer text sigui el que més incomplet està, però és vàlid perquè el completis i posis, al seu torn, notes al marge. També cal que al tema del subratllat li donis, inicialment, una certa llibertat, comprenent els diferents tipus de subratllats que pots fer segons el teu propi mètode d'estudi i la teva manera de memoritzar. No et guiïs només per el nostre model, crea el teu propi.

SESSIONS: 4 
CONTINGUT: Els esquemes
OBJECTIUS
1. Fomentar l'estudi actiu per facilitar la comprensió.
2. Introduir als alumnes en l'ús d'esquemes com a ajuda valuosa per al
estudi.
3. Aconseguir que els alumnes integrin totes les tècniques que van coneixent.
ACTIVITATS
1.1 Comentari sobre els objectius d’aquestes sessions.
2.1 Reflexions sobre les avantatges que té la utilització d’aquesta tècnica.
2.2 Exposició i explicació de les característiques i dels diferents tipus d’esquemes.
3.1    Esquematització dels texts anteriorment subratllats.
3.2    Practica de la tècnica en altres textos de les diferents àrees.
RECURSOS
1. Document sobre les avantatges de l’ús dels esquemes.
2. Documents dels diferents tipus d’esquemes.
3. Llibres de text.














Què és?
L'esquema és una representació gràfica estructurada, jerarquitzada i simplificada que pretén condensar les idees més importants d'un text i la dependència entre elles.
Quins són els avantatges de l'esquema?
- Augmenta l'interès i la concentració en l'estudi en potenciar un estudi actiu.
- Afavoreix la memorització comprensiva dels continguts.
- Estructura de forma lògica les idees del tema, pel que facilita la comprensió (les dades aïllats i incompresos es retenen malament).
- En un "només cop de vista" es llegeixen les idees importants i la seva estructuració, pel que afavoreix la memòria visual i la capacitat de record.
- Desenvolupa la capacitat de síntesi en aconseguir una visió de conjunt del tema.
- Es produeix un important estalvi de temps al memoritzar per primera vegada i en realitzar els repassos.
Quins tipus d'esquemes podem utilitzar?
Tots els textos no són iguals. La seva estructura varia d'uns a altres.
Per tant, els esquemes han de ser diferents. A continuació es descriuen els diferents tipus d'esquemes i la seva aplicació a textos concrets.  





 ATENCIÓ:
- Abans de fer un esquema, subratlla el text, fent anotacions en els marges.
- No utilitzes més d'un full per visualitzar-lo en "un tot".
- Utilitza frases curtes (estil telegrama).
ELS MAPES CONCEPTUALS
L'elaboració de mapes conceptuals és una tècnica per a l'aprenentatge significatiu. Aquests mapes serveixen per precisar el significat dels conceptes i, per tant, per descobrir les relacions que hi ha entre ells. D'aquesta manera es pot realitzar un aprenentatge natural i adequat a la trama de relacions existents entre els diversos elements de l'entorn. Permeten exposar els continguts de manera sistemàtica i clar, evitant salts que dificulten l'aprenentatge. En utilitzar aquesta tècnica, els alumnes i les alumnes construeixen els seus coneixements de manera progressiva, ordenat i significatiu. Es un instrument molt útil per al repàs i aprofundiment dels continguts. La seva expressió gràfica facilita l'activitat de repassar i recordar els coneixements adquirits.

SESSIONS: 3
Els mapes conceptuals
OBJECTIUS
1. Descobrir la importància de realitzar mapes conceptuals com ajuda a l'estudi.
2. Conèixer l'elaboració dels mapes conceptuals.
3. Aplicar de forma pràctica mapes conceptuals.
ACTIVITATS
1.1   La tutora explicarà en què consisteix la tècnica de mapes conceptuals aclarint els elements que els componen.
2.1 Lectura i comentaris sobre els passos a seguir.
3.1 Elaboració de mapes conceptuals de textos de diferents àrees.
RECURSOS
1. Document de lectura dels elements que componen els mapes conceptuals i exemple.
2. Llibres de text.





Elements que componen els mapes conceptuals.
A. Els conceptes: imatges mentals que tenim de les paraules.
B. Les proposicions: és la relació semàntica entre dos conceptes.
C. Les paraules d'enllaç: és la que serveix d'unió entre dos conceptes.

El mapa conceptual més simple seria el compost per dos conceptes units per una paraula enllaç:
 


 

Es pot continuar amb diversos exemples més de paràgrafs.

 


 
A continuació es podrien dictar paràgrafs curts de qualsevol llibre de text i que cada alumne intenti realitzar el seu propi mapa conceptual.

ELABORACIÓ DEL NOSTRE MAPA CONCEPTUAL
Passos a seguir:
1. Lectura atenta i comprensiva del text.
2. Voregem amb una el·lipse o rectangle els conceptes i subratllat de les paraules enllaç que els uneix.
3. Escrivim tots els conceptes.
4. Els jerarquitzem ordenant del més inclusiu almenys inclusiu, del més general al més particular.
5. Construïm el mapa conceptual tenint en compte que:
- Es tracta de formar proposicions: concepte-enllaç-concepte;
- Les paraules enllaç se situen en les línies o fletxes;
- El concepte més inclusiu ha d'aparèixer a dalt;
- Es poden (i han de) utilitzar connexions creuades.
EXEMPLES





ENLLAÇOS PER A PRACTICAR




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada