Algunes persones, quan parlen de capacitat
intel·lectual, tracten per separat els conceptes de intel·ligència, memòria i
imaginació com si és tractés d'aptituds desconnectades que puguin donar-se els
unes en unes persones i els altres a altres persones, quan en realitat els 3 conceptes
participin inseparablement als processos d'aprenentatge.
Des del nostre naixement, la intel·ligència és va desenvolupant vinculada a la memòria, qualsevol aprenentatge nou sorgeix recolzat en un aprenentatge posterior, que es manté viu en la memòria. Pràcticament podem estar tots d'acord en que la memòria és com un "múscul", que quant més es treballa més s'enforteix i, per tant, més gran és la seva capacitat, agilitat i utilitat.
Des del nostre naixement, la intel·ligència és va desenvolupant vinculada a la memòria, qualsevol aprenentatge nou sorgeix recolzat en un aprenentatge posterior, que es manté viu en la memòria. Pràcticament podem estar tots d'acord en que la memòria és com un "múscul", que quant més es treballa més s'enforteix i, per tant, més gran és la seva capacitat, agilitat i utilitat.
SESSIONS: 4
|
CONTINGUT: Assimilació, memorització
i repàs.
|
OBJECTIU
1. Descobrir la importància de l’assimilació,
memòria i repàs per tenir èxit en els estudis.
2. Conèixer els principis que regeixen la
memòria.
3. Conèixer els principals tipus de memòria.
4. Aplicació d'alguna regla mnemotècnica. |
ACTIVITATS
1.1 Explicació del significat d’assimilació,
memòria i repàs.
1.2 Comentari i pluja d’idees sobre les
avantatges de l’assimilació, la importància de la memòria i la necessitat d’exercitar-la.
2.1 Lectura i comentaris sobre els principis que
regeixen la memòria.
3.1 Lectura sobre els principals tipus de
memòria.
4.1 Explicació i ús d’algunes regles
mnemotècniques.
|
RECURSOS
1. Document de lectura “Principis que regeixen la
memòria”.
2. Document de lectura “Tipus de memòria”.
3. Document de lectura “Regles mnemotècniques”.
|
L'ASSIMILACIÓ
Consisteix a incorporar nous coneixements a la
nostra memòria.
És imprescindible abans de memoritzar comprendre el que es pretén assimilar.
Avantatges
• Augmenta la memòria a llarg termini.
És imprescindible abans de memoritzar comprendre el que es pretén assimilar.
Avantatges
• Augmenta la memòria a llarg termini.
• Afavoreix la comprensió de nous conceptes.
• Permet valorar de manera crítica.
• Permet utilitzar els coneixements en situacions noves.
Com funciona la memòria
Els nostres coneixements s'incorporen per dos tipus de processos:
• Repetició: repetint els conceptes assimilats.
• Repetició: repetint els conceptes assimilats.
• Associació: associant una idea nova a una altra coneguda es
facilita
la recuperació de la primera.
Idees per a l'aplicació
• Planteja i resol problemes
de la matèria.
• Fes intervenir el major nombre possible
de sentits.
• Busca exemples il·lustratius.
• Posa en pràctica els coneixements adquirits.
• Contrasta el que s'ha après amb altres
fonts.
• Reflexiona sobre el tema.
• Intenta relacionar-lo amb el que ja saps.
• Parla amb altres estudiants del tema.
• Comprova el teu
aprenentatge.
• Planifica els repassos.
LA MEMÒRIA
PRINCIPIS DE LA MEMÒRIA
1. Relaciona el desconegut amb el que ja
coneixes.
2. Memoritza el més important.
3. Organitza els materials de forma
significativa en mapes conceptuals o esquemes.
4. Fes revisions periòdiques, ja que ajuden
a mantenir alta la memòria.
5. Repeteix de manera activa (oral o
escrita), ja que ajuda a memoritzar.
6. Segueix una seqüència lògica en la
memorització, la del text pot ajudar-te.
7. Divideix els materials extensos en parts
per memoritzar millor.
8. Utilitza regles mnemotècniques.
9 Comença a estudiar un tema nou revisant
l'anterior.
10. Fes que intervinguin el major nombre de
sentits possibles (audició, vista, tacte, etc ..)
TIPUS DE MEMÒRIA
1. Segons
el sentit que és predominant a memoritzar.
1.1. Memòria visual. Permet recordar
el que s'ha vist. Aquest tipus de memòria ens ve donada en imatges visuals. A
vegades ens ha passat que no hem estat capaços de recordar una idea o una
paraula en un examen, però recordem perfectament a quina pàgina es troba, en
quin paràgraf i fins i tot, les il·lustracions que té a prop. Això és la
memòria visual. Generalment aquest tipus de memòria es troba molt desenvolupada
en els joves. Per això és important quan estudien, que facin ús d'esquemes,
diagrames, il·lustracions, etc.
També és important assenyalar que ens
trobem en una societat on impera la cultura de la imatge (TV, vídeo,
ordinadors, fotografies, tanques publicitàries, etc), per això és fonamental
desenvolupar aquest tipus de memòria.
1.2. Memòria auditiva. Permet
recordar el que sentim. Els estudiants que tenen molt desenvolupat aquest tipus
de memòria han d'aprofitar-se d’això, realitzant els seus repassos en veu alta
o gravant en un magnetòfon, i per descomptat, han de treure el màxim partit de
les explicacions del professor.
1.3. Memòria tàctil. Permet recordar
el que es toca. I això és precisament el que fem quan subratllem, realitzem
esquemes, resums, etc. També és important que utilitzem l'escriptura en els repassos.
La memòria olfactiva i gustativa té poca
incidència en els estudis.
2.
Segons el temps de retenció.
2.1. Memòria a curt termini. És la
memòria immediata o present. És el que ens passa quan prenem una adreça o un
número de telèfon de paraula, varem aconseguir retenir durant uns segons, però
si volem retenir-lo durant més temps hem de fer-ho passar a la memòria a llarg
termini, i per això utilitzarem la repetició, el repàs o les regles
mnemotècniques.
2.2. Memòria a llarg termini. És
pràcticament il·limitada. Permet recordar els detalls del que s'ha estudiat
encara que hagi passat molt de temps. És evident que és aquest tipus de memòria
la que ens interessa aconseguir quan estudiem.
TÈCNIQUES DE MEMORITZACIÓ (REGLES MNEMOTÈCNIQUES)
La cadena
S’utilitza
per a memoritzar llistes curtes de elements, en les que cada element haurà de ser
associat amb el següent. Associar un element amb altre és el que augmenta
el nivell de record. Consisteix simplement en associar la imatge
que representa a una paraula amb altre. Agafarem com exemple aquesta llista d’elements:
1. taula
2. ocell
3. obrer
4. samarreta
5. telèfon
6. escalfador
7. mar
8. caserna
9. pau
10. fletxa
11. Sol
12. antibiòtics
13. pou
14. escola
15. vent
16. llengua
17. ordinador
18. ascensor
19. armari
20. xiclet
1. A cada paraula de la llista es la transforma en una imatge el més nítida possible (visualitzar la seva forma, color, mida, etc.).
2. ocell
3. obrer
4. samarreta
5. telèfon
6. escalfador
7. mar
8. caserna
9. pau
10. fletxa
11. Sol
12. antibiòtics
13. pou
14. escola
15. vent
16. llengua
17. ordinador
18. ascensor
19. armari
20. xiclet
1. A cada paraula de la llista es la transforma en una imatge el més nítida possible (visualitzar la seva forma, color, mida, etc.).
2. S'ha de
tenir cura de realitzar-lo d'aquesta manera:
- La imatge
1 s’associa amb la 2: una taula amb un ocell.
- Després a
la imatge 2 se l'associa la 3: l'ocell amb un obrer, deixant de banda la imatge
1 (taula). És a dir, a cada associació que es realitzi, s’ha d'esborrar
l'anterior; així, en relacionar la segona amb la tercera paraula, s’ha
d'esborrar la primera.
- Després a
la imatge 3 se l'associa la 4, i així successivament.
En aquest
cas, associar és fer una relació entre dos elements, pot ser una acció o
qualsevol manera en què els elements estiguin junts.
De què manera?
Donada la
llista anterior:
- Veiem una
taula de fusta gran i sobre ella un ocell picotejant-la. Un cop la tenim ben
visualitzada, "deixem anar" aquesta imatge i anem a la següent.
- Veiem
l'ocell ficant-se en la butxaca dels pantalons d'un obrer. Un cop la tenim ben
visualitzada, "deixem anar" aquesta imatge i anem a la següent:
- Un obrer
movent ràpidament una samarreta color vermell.
- Una
samarreta vermella que surt per un
telèfon mòbil.
- Un telèfon
mòbil colpejant un escalfador fins deixar-ho tot matxucat.
- Un
escalfador que es comença a convertir en aigua fins arribar a ser un mar.
- El mar
blau i sobre ell, una caserna militar en miniatura sobre l'aigua.
- Una caserna militar amb un cartell gegantí a la porta que diu: PAU
- Una caserna militar amb un cartell gegantí a la porta que diu: PAU
- El cartell
que diu PAU és aconseguit per una fletxa gegant al mig.
- Una fletxa
gegant de cera fosa pel Sol.
- El Sol
dibuixat en color taronja en una caixa d'antibiòtics.
- Una caixa
d'antibiòtics brillant al fons d'un pou.
- Un pou al
mig de la meva escola.
- A l'escola
hi ha un vent molt fort.
- Un vent
fort tira a terra al meu professor de llengua.
- El meu
professor de llengua parat damunt d'un ordinador fent equilibri.
- Un
ordinador blau recolzat a terra d'un ascensor al que jo pujo.
- Un
ascensor en el qual hi ha un gran armari.
- Un armari
ple de xiclets enganxats a les portes.
La historieta
Consisteix a construir una historieta amb les dades que han de
memoritzar. Aquesta tècnica unida a les imatges
mentals pot donar
molt bons resultats.
Rima, versos
Consisteix a buscar una rima a les
dades que he de recordar, perquè
resulti més fàcil.
El recorregut
Aquesta tècnica de memoritzar
està basada en associar certs punts d'un recorregut
habitual a la
llista que he d'aprendre. Per a
això he de fer el següent:
- Seleccionar els punts de recorregut habitual
- Associa l'ordre en què has d'aprendre't
cada paraula amb el punt corresponent.
Per fer aquestes associacions has d'utilitzar les imatges mentals. És important que utilitzis sempre els punts del recorregut en el mateix ordre.
Per fer aquestes associacions has d'utilitzar les imatges mentals. És important que utilitzis sempre els punts del recorregut en el mateix ordre.
Tècnica numèrica
Consisteix a substituir els números per consonants i
formar paraules amb aquestes consonants. El seu èxit es basa en què és més fàcil
recordar paraules que nombres. Hi ha diversos codis, l'important és que sempre utilitzis el mateix.
Tècnica simbòlica
Consisteix a substituir els números per paraules que representen imatges conegudes sobre
el nombre. S'ha d'utilitzar sempre
el mateix codi. Un cop substituïts els números per paraules fas una frase
amb elles i la memoritzes.
Aquesta tècnica, igual que la numèrica, està basada en què les paraules o imatges es recorden millor que els
números.
EL REPÀS
L'oblit és un procés de deteriorament o pèrdua dels coneixements adquirits.
Sol ser un fenomen normal en l'ésser humà, però té un caràcter selectiu. El
procés pel qual oblidem és el següent:
1. Aprenem el més i menys important,
2. Retenim el necessari, i
3. Oblidem part d'això, ja sigui per desgast del teixit cerebral, perquè no
ho utilitzem, perquè no ho repassem amb freqüència, o per interferència amb altres
coneixements nous.
Per tant, el repàs és fonamental perquè si no ho fem, oblidem pràcticament
el 80% del que s'ha estudiat. Aquí està la qüestió: oblidem molt ràpid!.
És molt útil veure la Corba de l'Oblit. En ella es pot veure amb claredat
com els coneixements apresos es van oblidant progressivament, si no es repassen.
D'aquí, que s’ha d’insistir en la periodicitat amb què s'han de fer els
repassos.
Per tant, per
aprendre alguna cosa és imprescindible
repetir el que s'ha après. És a dir, es tracta
de passar els coneixements de la memòria
a curt termini a
la memòria a llarg termini, molt més duradora
i il·limitada.
Què s’ha de repassar?
No s'ha de repassar mai pel llibre de text. S'ha de repassar exclusivament l'esquema o resum que hàgim realitzat del tema. Si no, estaríem fent un 2n estudi. Es tracta de repassar els continguts bàsics de cada tema. D'aquesta manera, els repassos són molt més ràpids que l'estudi i, per tant, poden ser
més freqüents i ràpids.
Com organitzem
els temes o àrees que hem de repassar?
En el repàs, és millor NO VARIAR D'ÀREA. En l'estudi, SÍ és recomanable
variar, però en el repàs NO. Per tant, com tindrem diverses àrees i cada àrea
diversos temes, hem d'organitzar el temps de què disposem i el nombre d'esquemes/resums
a repassar. En funció d'això, organitzarem una distribució adequada, tenint en compte
que s'han de fer, almenys, 3/4 repassos. D'altra banda, cal repassar en funció
del tipus d'examen.
Quan cal
repassar?
Cal repassar en les primeres hores després de l'estudi (memorització) amb
els mètodes de la repetició-recitació. Recordem la Corba de l'oblit que hem
explicat anteriorment, i que ens deia que als 7 dies de l'estudi, hem oblidat
un 50%. Si això és així, lògicament hem de repassar abans. Per tant, els
repassos han de ser més freqüents com més propers ens trobem a la primera
sessió d'estudi. Com a norma general, per evitar l'oblit, s'ha de procurar
revisar el material dins de les 24 hores següents a l'estudi, i com més vegades
millor, per tal d'aconseguir una consolidació del que s'ha après anteriorment.
En definitiva, el repàs és una tècnica que combat l'oblit i enforteix les empremtes de la memòria. Per això, és important conèixer les Corbes que indiquen l'evolució de les dades memoritzats sense repassar i repassant adequadament.
En definitiva, el repàs és una tècnica que combat l'oblit i enforteix les empremtes de la memòria. Per això, és important conèixer les Corbes que indiquen l'evolució de les dades memoritzats sense repassar i repassant adequadament.
Com s’ha de repassar?
Cada alumne ha d'utilitzar les tècniques de repàs que més li convinguin
segons la seva capacitat i el seu grau d'interès i atenció. Potser el més
pràctic i habitual sigui l'explicació o verbalització que cadascú fa
mentalment, explicant que s'ha après. Per això, cal intentar recordar les idees
principals, sense consultar cap nota. Després, comparar i contrastar el que
s'ha après. Si no ho recordem, rellegir esquemes i resums. També cal prestar atenció
a les idees i conceptes als quals se'ls ha dedicat més espai a cada lliçó.
Quant de temps
han de durar les sessions de repàs?
El temps que es triga a repassar dependrà sempre de la dificultat que
tingui cada matèria per a l'estudiant. Si ja es té una idea general bastant
clara, els continguts estan ben organitzats i hi ha certa familiaritat amb
ells, amb un terç (1/3) del temps emprat en el primer estudi, és suficient.
També és molt aconsellable espaiar les sessions, de manera que cada repàs
s'abordi en temps no massa llargs i pesats i en diferents moments del dia.
Recapitulant ...
Molts estudiants consideren que el repàs s'ha de fer només en les dates prèvies als exàmens, però estan equivocats. La idea clau que han de recordar és que,
abans dels exàmens, cal fer diversos repassos sobre la base dels resums i
esquemes que han elaborat prèviament. Això els permetrà estalviar molt temps i
evitar l'ansietat i el nerviosisme d'última hora. I a mesura que s'acostin els
exàmens, els repassos seran més freqüents i intensos. Aquesta és l'única forma
de garantir no només que aprovin, sinó que aprenguin i no oblidin tot després
d'acabar l'examen.
Enllaços per fer proves de memòria
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada