Amb aquestes sessions el mestre/tutor ha de fer reflexionar als alumnes sobre la importància de l’esforç, ja que és molt més gratificant i satisfactori fer les coses bé que només mig bé.
En quant a l’atenció,
els mestres han de conscienciar als alumnes de que prestar atenció es
seleccionar un estímul del nostre entorn, és a dir, centrar-se en un estímul d’entre
tots els que hi ha al nostre voltant, ignorant tots els altres; i que solem prestar atenció
a allò que ens interessa, ja sigui per les
pròpies característiques de l'estímul
(grandària, color, forma, moviment ...) o
per les nostres pròpies motivacions. Així doncs, l'atenció i l'interès estan
íntimament relacionats, igual que
l'atenció i la
concentració.
SESSIONS: 1
|
CONTINGUT: L’esforç, l’atenció i la
concentració
|
OBJECTIUS
1. Aconseguir que cada alumne reflexioni sobre la importància de l’esforç per
aconseguir la meta proposada.
2. Descobrir que lamentar-se no ens ajuda i que lluitar
és molt més gratificant.
3. Descobrir els factors que afavoreixen l’atenció
i concentració.
|
|
ACTIVITATS
1.1 Lectura i reflexió sobre la lectura: El
mestre artesà.
1.2 Lectura de “Les granotes” i reflexions
sobre les actituds tan oposades de les dues.
1.3 Pluja d’idees per descobrir entre tot el
grup els factors que afavoreixen l’atenció i la concentració.
|
|
RECURSOS
1. Lectura:
El mestre artesà.
2. Lectura:
Les granotes.
|
1.1 LECTURA: EL MESTRE ARTESÀ.
Hi
havia una
vegada un jove a qui agradaven tant les titelles
que es va convertir en aprenent d'artesà. Però era molt
maldestre, i el seu mestre i companys constantment
li deien que no tenia
habilitat per a això i mai arribaria a res.
No
obstant això, tant li agradava que
treballava dia rere
dia per millorar. I tot i així, sempre
trobaven errors en els seus ninots, fins que van acabar tirant-li de l'escola. Llavors,
decidit a no rendir-se, aquell jove va dedicar
des d'aquell dia tot
el seu esforç a fer un ninot,
només un. Sempre feia
la mateixa titella, i quant detectava
un error, l'abandonava i tornava a començar
des de zero.
Van
passar els anys, i amb cada
nou intent seu ninot era una mica millor. I
encara que el seu titella era molt més bonica que
qualsevol de les que feien els seus antics companys, no deixava
d'intentar que fos perfecta. Així, l'home no guanyava
diners i com
era molt pobre molts reien d'ell.
Quan
aquell pobre
artesà va arribar a vellet, el seu titella era
realment meravellosa. Tant, que
finalment un dia, després de molt
treball, va acabar el ninot i va dir: "No trobo cap defecte, aquesta vegada ja és perfecte", i
per primera vegada en tots aquells anys,
en lloc d'abandonar
el ninot, el posà en un prestatge, veritablement satisfet i feliç.
La
resta ja
és història. Aquell ninot perfecte va
arribar a cobrar vida, va viure
mil aventures i
va donar a aquell vellet, anomenat Gepetto, més
alegries de les que
cap altre artesà famós aconseguir amb cap de les seves titelles.
1.2 LECTURA: LES GRANOTES.
Hi va haver un temps,
milers d'anys ha, en què els animals i les bèsties parlaven, va esdevenir doncs
que dues granotes van tenir la mala fortuna de caure cadascuna en una bassa de
llet. Una començar a lamentar-se de la seva mala sort i a demanar auxili; veient
que ningú l'ajudava començar a raucar i a protestar i va morir al poc temps amb
tots els seus laments.
L'altra demanava auxili
mentre intentava nedar, en veure que ningú acudia a auxiliar, en lloc de seguir
lamentant va començar a nedar i a moure les seves potes amb tanta fúria i tenacitat,
amb tal afany i constància que la llet es va convertir en mantega i solidificada
la llet va poder sortir tranquil·lament d'ella.
Podem trobar moltes pàgines web que es poden utilitzar per entrenar l'atenció. Els mestres poden utilitzar aquests enllaços per poder conèixer, d'una manera aproximada, el nivell d'atenció i concentració de cada alumne. Aquestes proves són orientatives ja que per obtenir conclusions concloents les hauria de passar la psicopedagoga del centre o qualsevol altre professional qualificat.
L'ATENCIÓ
LA CONCENTRACIÓ
Podem trobar moltes pàgines web que es poden utilitzar per entrenar l'atenció. Els mestres poden utilitzar aquests enllaços per poder conèixer, d'una manera aproximada, el nivell d'atenció i concentració de cada alumne. Aquestes proves són orientatives ja que per obtenir conclusions concloents les hauria de passar la psicopedagoga del centre o qualsevol altre professional qualificat.
L'ATENCIÓ
LA CONCENTRACIÓ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada